belasting op rusthuisgeld

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

belasting op rusthuisgeld

#1 , 16 okt 2009 12:22

Een bevriend echtpaar van mijn moeder verblijft in een rusthuis. Aangezien hun gezinspensioen niet toereikend is, is er een tussenkomst van het OCMW. Die vordert het volledige bedrag van de tussenkomst terug van hun enige zoon, welke zonder daarover problemen te maken maandelijks bijna 1000 EUR betaalt.

Nu blijkt echter dat het echtpaar een correctie heeft ontvangen van de directe belastingen die op jaarbasis 80 percent van 12000 EUR toevoegd aan het pensioen, waardoor er een niet te verwaarlozen bedrag aan belasting wordt geheven. Maar het echtpaar kan dat bedrag uiteraard niet betalen, hun pensioen is al te laag om de rusthuisrekening te betalen.

Hun zoon weigert zijn onderhoudsbijdrage te verhogen om die belasting te betalen. Hij zegt dat hij geen tweede maal op een deel van zijn inkomen belasting wil betalen.

Hij kan nietsvan de onderhoudsgelden in mindering brengen op zijn belastingsaangifte aangezien hij in het buitenland woont en werkt. Aangezien hij zelf geen enkele belastingsvermindering kan genieten wil hij ook niet meer gaan betalen voor de belasting die zijn ouders moeten betalen op onderhoudsuitkeringen die ze van hem hebben gekregen (en dus door hem niet in mindering kunnen gebracht worden in een eigen belastingsaangifte).


Oplossing?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 okt 2009 13:31

Inderdaad , dit is een probleem en komt regelmatig voor Ik heb weet van een geval dat de belastingen die een kind terug kreeg minder was dan hetgeen moeder moest bijbetalen. Er zijn parlementaire vragen gesteld en beloftes gemaakt maar er is nog geen oplossing. Soms is het beter geen aangifte van betaling onderhoudsgelden te doen.

Als ik dit concreet geval overdenk , stel ik mij toch een vraag. De zoon die betaalt is geen ingezetene en doet geen aftrek van de uitgaven in België.

Hoe komt het dan dat de belastingen weet hebben van dat onderhoudsgeld?
Er moet toch geen aangifte gedaan worden in deze situatie. Iedereen moet zwijgen van dit onderhoudsgeld. Indien het OCMW dokumenten heeft opgemaakt , moet de zoon beter aan zijn ouders storten.
Ik denk als u contact opneemt met de controleur van belastingen , dat hij een herziening toepast, op basis van het feit dat er in België geen aftrek gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 16 okt 2009 14:14

Alvorens ze een nieuwe aanslag mogen vestigen, moet de fiscus oa wel VOORAFGAANDELIJK een gemotiveerde aangetekende "bericht van wijziging" sturen, anders is de aanslag volledig nietig.

Ik dacht als de betaler van het onderhoudsgeld het niet afrekt, dat ook de ontvanger van het onderhoudsgeld het niet verplicht is als een inkomen aan te geven.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 16 okt 2009 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 16 okt 2009 14:15

M.i. klopt hier iets niet!

De bejaarden die in een instelling(RVT/ROB) verblijven kunnen een 'tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden' krijgen...werd dit in het verleden aangevraagd(?)...INDIEN er tussenkomst is van het OCMW...dan wordt de tegemoetkoming met 2/3 verminderd.

Het OCMW komt hier tussen maar vraagt wel aan de zoon om het terug te betalen....men zou dus beter eens nagaan of de zoon niet het verschil rechtsreeks kan betalen aan he RVT/ROB zodat er geen tussenkomst meer is van het OCMW...NADAT de FOD Sociale zekerheid 100% van de tegemoetkoming betaalde...een tegemoetkoming voor bejaarden is NIET belastbaar waardoor het inkomen(zonder/minder betaling onderhoudsgeld zoon) serieus zo dalen.

Indien het belastbaar inkomen van het koppel daalt zijn ze wss. ook niet meer belastingsplichtig of zullen ze op zijn minst veel minder belasting moeetn betalen dan nu het geval is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2009 14:39

Het onderhoudsgeld is belastbaar, ongeacht of degene die het betaalt het aftrekt.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 16 okt 2009 14:53

Het onderhoudsgeld is belastbaar, ongeacht of degene die het betaalt het aftrekt.

scorpioen
Klopt maar als het OCMW tussenkomt in de kosten kan men amper 1/3 van de tegemoetkoming voor bejaarden genieten...ipv 3/3 en die tegemoetkoming is NIET belastbaar, waardoor het belastbaar inkomen dus zou dalen aangezien het aandeel van de zoon in de kosten een pak minder is.
Laatst gewijzigd door Lex op 16 okt 2009 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 16 okt 2009 14:54

Akkoord met Lex! Het OCMW er tussen uit laten : de rekeningen rechtstreeks betalen of het geld ter beschikking stellen van de ouders.

Maar ik denk nog altijd dat er ergens een aangifte is gedaan. De fiscus kon anders het bestaan ervan niet weten!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 16 okt 2009 15:06

Akkoord met Lex! Het OCMW er tussen uit laten : de rekeningen rechtstreeks betalen of het geld ter beschikking stellen van de ouders.

Maar ik denk nog altijd dat er ergens een aangifte is gedaan. De fiscus kon anders het bestaan ervan niet weten!
Wanton, als een belastingaangifte aankomt in het rusthuis en de zoon woont en werkt in het buitenland dan lijkt het me logisch dat het RVT of het OCMW de belastingsaangifte doet. Het OCMW maakt deel uit van de gemeentelijke overheid en ik kan me niet inbeelden dat zij voor de federale staat inkomsten gaan achter houden...de belastingbetaler betaalt nu ook eenmaal 'gemeentebelastingen' via zijn federale aangifte.

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 16 okt 2009 16:13

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/budg ... 1-1767.art
Hoe genieten van de fiscale voordelen?

Betaalt u aan (een van) uw ouders ‘onderhoudsuitkeringen’, dan kan u die steun onder bepaalde voorwaarden aftrekken van uw belastbaar inkomen. Die uitkeringen zijn wel nooit volledig aftrekbaar, maar slechts voor 80 procent. Daar staat dan wel tegenover dat uw ouders ook belast worden op 80 procent van de uitkeringen die ze krijgen. In de praktijk zullen ze daar vaak niet al te veel belastingen moeten op betalen als ze voor de rest enkel een (klein) pensioen hebben. Die belasting zal dus gewoonlijk niet opwegen tegen uw belastingbesparing door de aftrek. Om die aftrek te krijgen is het wel vereist dat u de onderhoudsuitkeringen regelmatig betaalt en dat u die betalingen ook kan bewijzen. Uw ouders moeten ‘behoeftig’ zijn en mogen geen deel uitmaken van uw gezin.
maw:

wie betaald kan daar 80% van aftrekken van de belastingen
wie ontvangt betaald daar 80% belasting op.

je zou denken 0-0 operatie,
doch wordt je afh van je bedrag dat je ontvangt belast...

je kan veronderstellen dat iemand dat 'behoeftig' is zo al een minder inkomen heeft en weinig belastingen betaald,
en wie werkt zo al een hoger inkomen heeft en meer belastingen betaald.

de daling van belastingen is voor wie werkt hoger dan de stijging van de belasting voor de ontvanger
Hun zoon weigert zijn onderhoudsbijdrage te verhogen om die belasting te betalen. Hij zegt dat hij geen tweede maal op een deel van zijn inkomen belasting wil betalen.
Hij betaald ook geen 2de maal dan de belasting,
hij krijgt voor die bijdragen te leveren een belasting vermindering.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 16 okt 2009 16:29

Heb eens contact genomen met de belanghebbenden.

1. De zoon woont in Canada. Reeds vele jaren en is daar gehuwd. Toen de ouders hier naar het rusthuis moesten gaan omdat het dringend was omdat ze niet langer zelfstandig konden wonen heeft het rusthuis zelf contact opgenomen met OCMW omdat ze vaststelden dat de inkomsten te laag waren om de rusthuisfactuur te betalen. Gebeurde zonder contact op te nemen met de zoon.

2. Blijkbaar is het rusthuis ook tussengekomen voor de belastingaangifte en is de info zo bij de fiscus terechtgekomen.

3. Aangezien het probleem zich niet zou hebben voorgedaan als er geen OCMW tussenkomst was geweest (in dit geval trouwens een niet-noodzakelijke complicatie) heb ik hun zoon alsook het rusthuis gevraagd om die tussenkomst te laten stopzetten.

4. De zoon heeft mij bevestigd dat hij vanaf nu rechtstreeks aan het rusthuis zal betalen, maar dat hij uit principiële redenen de huidige belastingaanslag weigert mee te helpen betalen.....hij zegt dat de fiscus toch op niets beslag kan laten leggen.....

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 16 okt 2009 16:37

Hoe genieten van de fiscale voordelen?


Hij betaald ook geen 2de maal dan de belasting,
hij krijgt voor die bijdragen te leveren een belasting vermindering.[/quote]


Maar neen, dat is juist het probleem: je kunt toch niet verwachten dat ze in een ander land een belastingvermindering toekennen omdat België perse deze vorm van onderhoudsuitkering wil belasten.
Misschien een hint voor onze regering als oplossing voor hun begrotingsperikelen...

Joeri_J
Berichten: 650

#12 , 16 okt 2009 16:43



Maar neen, dat is juist het probleem: je kunt toch niet verwachten dat ze in een ander land een belastingvermindering toekennen omdat België perse deze vorm van onderhoudsuitkering wil belasten.
Misschien een hint voor onze regering als oplossing voor hun begrotingsperikelen...
Dan vermoed ik dat het normaal voldoende om aan te halen dat de ontvangen bijdragen reeds belast zijn in het land van herkomst,
en dan zal dit niet meer belast worden hier,
bij de belastingen zullen ze geen verder onderzoek gedaan hebben van waar de fondsen juist gekomen zijn.
en zal het rusthuis deze aangegeven hebben als bijdragen, zonder vermeldingen dat het vanuit het buitenland komt.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 16 okt 2009 16:45

M.i. klopt hier iets niet!

De bejaarden die in een instelling(RVT/ROB) verblijven kunnen een 'tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden' krijgen...werd dit in het verleden aangevraagd(?)...
Dat weet ik niet. Ik ken het systeem ook niet. Maar ik vrees dat ze dat niet zullen krijgen omdat de man een ambtenarenpensioen heeft dat dan nog boven het gemiddelde ambtenarenpensioen ligt.

Hun financieel probleem is niet veroorzaakt door een laag pensioen maar eerder door het feit dat ze met twee in het rusthuis zijn opgenomen en rusthuizen duur zijn.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 16 okt 2009 16:51


Dan vermoed ik dat het normaal voldoende om aan te halen dat de ontvangen bijdragen reeds belast zijn in het land van herkomst,
en dan zal dit niet meer belast worden hier,
bij de belastingen zullen ze geen verder onderzoek gedaan hebben van waar de fondsen juist gekomen zijn.
en zal het rusthuis deze aangegeven hebben als bijdragen, zonder vermeldingen dat het vanuit het buitenland komt.
Neen België belast onderhoudsuitkeringen onafgezien van het feit of de betaler ervan op diezelfde bedragen al of niet een belastingsvermindering heeft verkregen. Dit is reeds gecheckt.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 17 okt 2009 09:08

Dat weet ik niet. Ik ken het systeem ook niet. Maar ik vrees dat ze dat niet zullen krijgen omdat de man een ambtenarenpensioen heeft dat dan nog boven het gemiddelde ambtenarenpensioen ligt.

Hun financieel probleem is niet veroorzaakt door een laag pensioen maar eerder door het feit dat ze met twee in het rusthuis zijn opgenomen en rusthuizen duur zijn.
U mag het zo niet bekijken...bij de tegemoetkoming voor bejaarden geeft men punten volgens de zelfredbaarheid. Het inkomen is één factor om te bepalen of men een tegemoetkoming krijgt maar die is niet bepalend.
De bejaarde die 1500 euro/maand pensioen heeft maar die volledig afhankelijk is van hulp kan evengoed een tegemoetkoming krijgen(Ik zeg maar iets).

De gemiddelde kostprijs van een rusthuis is 40 €/per dag voor een koppel zou dat dus 80 € zijn, per maand is de prijs 2400 €...als de zoon daarvan 1000 euro/maand moet betalen dan zou het koppel een 1400 € hebben aan pensioen...voor een koppel dat zorgbehoeftig is is dit weinig.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”