Geen BTW op factuur voor levering van kunststof kozijnen uit

Zawpens
Topic Starter
Berichten: 20

Geen BTW op factuur voor levering van kunststof kozijnen uit

#1 , 04 okt 2009 17:05

Mijn dochter heeft een huis uit 1960 gekocht. Een van de vele zaken die aan renovatie toe zijn zijn, electriciteitsnet en isolatie.
Via, Via hebben wij contact gekregen met een Poolse leverancier van kunststof kozijnen voorzien met HR+++ 0.9 glas. Zij slopen oude kozijnen, voeren afval af, plaatsen nieuwe kozijnen, plaatsen nieuwe arduinen dorpels, kitten alles af.
Het geleverde ziet er alles een plaatje uit. Alles perfect.
Maar nu komt het. Hebben officiële rekening gekregen.
Op deze rekening mis ik de BTW nummer van de leverancier en tevens dat er geen BTW is berekend.
Op mijn vraag hierover kreeg ik als antwoord dat zij goederen leveren en niets met BTW in België te maken hebben.
Klopt wel ?
Hoe zit het met deze rekening in verband met energiebesparende subsidie en de renovatiepremie?
Iemand hier een idee over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 04 okt 2009 17:27

Hoe zit het met deze rekening in verband met energiebesparende subsidie en de renovatiepremie?
De renovatiepremie wordt berekend op basis van voorgelegde facturen. Deze facturen moeten betrekking hebben op werkzaamheden die uitgevoerd zijn door een geregistreerde aannemer of op de aankoop van materialen of uitrustingsgoederen die door de aanvrager zelf zijn verwerkt of geplaatst.

De totale kostprijs van de werkzaamheden die in aanmerking kunnen worden genomen, moet minstens 10.000 euro bedragen, exclusief btw.
Je moet dus minstens voor dat bedrag aan facturen bij jouw aanvraag voegen.

De facturen mogen op de aanvraagdatum niet ouder zijn dan 3 jaar.
Ze mogen evenmin dateren van voor de datum waarop je een zakelijk recht kreeg op de woning waarvoor je de premie aanvraagt.

Belangrijk: sommige facturen kunnen (gedeeltelijk) geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Daarom is het aangeraden om alle facturen die je hebt en die binnen de geldige periode vallen, bij de aanvraag te voegen. Op die manier kan je maximaal gebruik maken van de renovatiepremie.

Kastickets, bestelbons en dergelijke worden niet aanvaard. Als je daarover beschikt, wordt aangeraden om bij jouw leverancier hiervan een factuur te vragen vooraleer een aanvraag in te dienen voor de renovatiepremie.

Zawpens
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 04 okt 2009 20:04

Bedankt voor de snelle reactie, echter deze antwoorden wist ik al.
Ik blijf met de vragen zitten rond de BTW.
Als ik de factuur van de kozijnen laat veranderen naar geleverde kozijnen met HR glas is dit een oplossing ?

Reclame

Zawpens
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 04 okt 2009 20:14

Bedankt voor de snelle reactie, echter deze antwoorden wist ik al.
Ik blijf met de vragen zitten rond de BTW.
Als ik de factuur van de kozijnen laat veranderen naar geleverde kozijnen met HR glas is dit een oplossing ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 04 okt 2009 22:26

Alles wijst er op dat die Poolse aannemer niet in België is geregistreerd.
En dat is juist één van de voorwaarden om de vermelde premies te krijgen.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 okt 2009 10:43

Ga naar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:NL:PDF

“Artikel 8
Levering van goederen
1. Als plaats van een levering van goederen wordt aangemerkt:
a) ingeval het goed door de leverancier, door de afnemer dan wel door een derde wordt verzonden of vervoerd: de plaats waar het goed zich op het tijdstip van de aanvang van de verzending of het vervoer naar de afnemer bevindt...

Artikel 28 ter
Plaats van de handelingen
A. Plaats van de intracommunautaire verwerving van goederen
B. Plaats van de levering van goederen
1. In afwijking van artikel 8, lid 1, onder a), en lid 2, wordt als plaats van een levering van goederen, die door of voor rekening van de leverancier worden verzonden of vervoerd uit een andere Lid-Staat dan die van aankomst van de verzending of het vervoer, aangemerkt: de plaats waar de goederen zich bevinden op het tijdstip van aankomst van de verzending of het vervoer naar de afnemer, wanneer de volgende voorwaarden vervuld zijn: — de levering van de goederen wordt verricht voor een belastingplichtige of voor een niet-belastingplichtige rechtspersoon die voor de afwijking van artikel 28 bis, lid 1, onder a), tweede alinea, in aanmerking komen, of voor enige andere niet-belastingplichtige,...”(ZESDE RICHTLIJN VAN DE RAAD van 17 mei 1977,nr. 77/388/EEG).

‘hebben wij contact gekregen met een Poolse leverancier van kunststof kozijnen’ houdt in dat wat die Poolse leverancier u levert geacht wordt in België te zijn geleverd en dus onderworpen aan de Belgische BTW.

“Artikel 23 De Lid-Staten stellen ter zake van de invoer van goederen de voorschriften vast voor de aangifte en voor de betaling welke daarop moet volgen.”(Zesde Richtlijn).

“Art.5.§ 1. De belasting verschuldigd bij de invoer wordt betaald op het tijdstip van de aangifte voor het verbruik...Art.6.§ 1. De belasting wordt voldaan op naam van de geadresseerde van de ingevoerde goederen...Art.7. § 1. Onder voorbehoud van het bepaalde in § 2, wordt de bij invoer verschuldigde belasting betaald:- door storting of overschrijving op de postrekening van het enig kantoor der douane en accijnzen...Art. 9. § 1. De voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde wordt vastgesteld op het voor de geadresseerde bestemde exemplaar van de aangifte ten verbruik” (Koninklijk besluit nr. 7, van 29 december 1992, met betrekking tot de invoer van goederen voor de toepassing van de belasting over de toegevoegde waarde).

Doe dus voornoemde ‘aangifte voor het verbruik‘.

‘Hoe zit het met deze rekening in verband met energiebesparende subsidie’ maak eerst uw keuze uit http://www.energiesparen.be/subsidies.

Hoe zit het met deze rekening in verband met...de renovatiepremie:
zie http://www.confederatiebouw.be/grp/news ... e=06000094
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

John Kode
Berichten: 3

#7 , 18 okt 2009 09:49

Beste J. de Moor,

Mooie citaten, maar gaat het hier wel om een levering? Of is het een dienst? Of beide?
Daarnaast lijkt het me geen transactie waarop de intracommunautaire fiscale regels B2B van toepassing zijn: de afnemer is toch een particulier? Misschien lees ik je antwoord verkeerd :?:

Zawpens vroeg met name naar de BTW-kwestie. M.i. hebben we hier een Poolse afstandsverkoop (waarin de dienst opgaat). Afhankelijk van de jaarlijkse omzet die de Pool in België haalt, wordt er geleverd met Poolse, dan wel met Belgische BTW.
En op een factuur moet een BTW-nummer staan!

groet,

John

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”