Lening alleen aangegaan, toch als koppel fiscaal inbrengen?

TheDude
Topic Starter

Lening alleen aangegaan, toch als koppel fiscaal inbrengen?

#1 , 29 sep 2009 12:29

In 2002 ben ik een hypotheeklening aangegaan voor de aankoop van een appartement. In 2007 ben ik gehuwd en werd het appartement en de hypotheeklening in de huwelijksgemeenschap opgenomen.

Ik ging ervan uit dat hierdoor mijn echtgenote ook recht heeft op fiscale aftrek. Nu rijzen daar twijfels over omdat zij niet mede de lening is aangegaan in 2002 (dat kon ook niet, ik kende haar toen nog niet).

Weet er iemand of zij wel/niet recht heeft op de fiscale aftrek?

Bedankt.

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 sep 2009 15:50

Indien de lening bij de financiële instelling ook op de twee namen is gezet , wordt het afgeleverde bewijs van die bank ook op de twee namen opgesteld.
Niets belet dan dat uw echtgenote ook de fiscale aftrek kan doen voor haar deel van de lening.

Er zijn dus twee elementen die meespelen.
Ten eerste , het onroerend goed én de lening (als schuld) worden in de gemeenschap gebracht.
Ten tweede , op basis van het huweliijkscontract wordt de lening bij de bank overgezet op 'Mr. en Mevr.'
Beide zaken zijn belangrijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”