6 % BTW op nieuwbouw

sarahbogman
Topic Starter
Berichten: 2

6 % BTW op nieuwbouw

#1 , 24 sep 2009 16:09

Hallo,

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen... heb zowat alle notarissen in de buurt al gebeld, samen met alle BTW diensten, maar niemand heeft een concreet antwoord.

Ik ga samen met mijn ouders een nieuwbouw huis kopen.
Mijn ouders hebben mee de compromis getekend en worden dus officieel mede eigenaar met een verdeling van 50 - 50.

Volgens de nieuwe regeling van dit jaar kan je op de eerste schijf van 50 000 euro 6 % BTW betalen ipv 21 % BTW. Als je natuurlijk voldoet aan een paar voorwaarden.

Voor mij is dit mijn eerste eigendom en ben ik van plan om er ook de eerste 5 jaar in te wonen, waardoor ik dus in aanmerking kom voor de 6% BTW.
Nu mijn ouders die mede eigenaar zijn, hebben al een huis en gaan dus ook niet in de nieuwbouw wonen.

Hebben we dan nog steeds recht op de 6%???

Het zou ons een korting van 7500 euro betekenen, wat dus toch wel de moeite waard is...

Vriendelijke groeten,

Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 sep 2009 21:22

Een van de voorwaarden is dat de eigenaars vijf jaar in de woning zullen zijn gedomicilieerd. Dus AL de eigenaars.

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 24 sep 2009 21:23

Allez komaan, wanneer je bekwaam bent om een bericht te plaatsen op dit forum.. dan moet je ook bekwaam zijn om te goooooooglen.. niet goochelen.. maar opzoekingen te doen met gebruik van de zoekmachine van Google.

Doe dat met de volgende bewoordingen in te brengen.. bouwen met 6% btw.. en met de drie eerste websites "in cache" krijgt u alles op uw bord wat u ook maar wenst en / of moet weten.. en vervolgens ook moet doen!

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 25 sep 2009 00:12

Allez komaan, wanneer je bekwaam bent om een bericht te plaatsen op dit forum.. dan moet je ook bekwaam zijn om te goooooooglen.. niet goochelen.. maar opzoekingen te doen met gebruik van de zoekmachine van Google.

Anders gezegd, K L I K ! :wink:

sarahbogman
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 26 sep 2009 12:01

Jullie zijn echte schatten zeg... altijd tof om zo'n hulpvaardige mensen te ontmoeten...

Als jullie misschien dan ook even jullie eigen raad opvolgen, zullen jullie misschien merken, dat er nergens een specifiek/concreet antwoord staat op mijn vraag.

Maar tof om weten dat je op dit forum, met alle vragen terecht kan!

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 26 sep 2009 13:28

Jullie zijn echte schatten zeg... altijd tof om zo'n hulpvaardige mensen te ontmoeten...

Als jullie misschien dan ook even jullie eigen raad opvolgen, zullen jullie misschien merken, dat er nergens een specifiek/concreet antwoord staat op mijn vraag.

Maar tof om weten dat je op dit forum, met alle vragen terecht kan!
Er staat toch duidelijk in de eerste link op de genoemde google zoekresultaten dat de EIGENAAR, dus ALLE eigenaars in het gekochte pand moeten gaan wonen?
Dit antwoord werd hier ook reeds gegeven.


Greetz,

P.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”