Verbouwen als medecontractant of toch beter van niet?

tine19
Topic Starter
Berichten: 4

Verbouwen als medecontractant of toch beter van niet?

#1 , 08 sep 2009 09:32

Mijn partner en ik hebben een huis gekocht dat deels onze gezinswoning zal worden en deels zal worden gebruikt voor beroepsdoeleinden (vrij beroep, gewone éénvrouwszaak, geen BVBA of vennootschap).
Wij bouwen hier een gedeelte bij, waarvan het ene deel ook weer privé (keuken) zal worden, het andere deel dient voor de praktijk.

Resultaat zal als volgt zijn:
-20% van de totale bewoonbare oppervlakte = praktijk
(garage en bergingen niet meegerekend in bewoonbare oppervlakte).
-45% van de oppervlakte van de nieuwe achterbouw = praktijk
-60% van alle ramen van de nieuwe achterbouw = praktijk
- ...

Is het aangewezen om de facturen voor de ruwbouw/plat dak/vloeren/ramen/... als medecontractant te laten opmaken?
Wat zouden de gevolgen hiervan zijn bij een eventuele verkoop van het huis of stopzetting van mijn beroep (louter hypothethisch momenteel, maar men weet nooit...)?

Zou het eventueel beter zijn om de achterbouw niet als medecontractant te laten factureren, en dan gewoon dat deel van de woning te verhuren aan mijzelf? Of hoeft het ene het andere niet uit te sluiten?

Indien factureren als medecontractant is aangewezen, hoe zit dit dan praktisch? Kunnen wij voor iedere factuur (ruwbouw vs dak vs ramen etc) andere % in rekening brengen, die uiteraard overeen stemmen met wat werkelijkheid voor beroepsdoeleinden dient (zie boven), of hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 sep 2009 11:41

Uit ‘Mijn partner’ leid ik af dat u niet getrouwd bent en dus het huis samen kocht in ‘onverdeeldheid‘ wat inhoudt “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt ook voor wat u bijbouwt,TENZIJ u daarbij anders bedingt. Om tegenwerpelijk te zijn aan derden dient dit te gebeuren bij authentieke akte. Eenvoudigst is bijbouwen in ’onverdeeldheid’ zonder bedingen,met verhuring van de beroepsruimten door de ‘onverdeeldheid’ aan u zelf,als zelfstandige.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tine19
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 sep 2009 14:56

Wij zijn inderdaad niet getrouwd, zullen wel wettelijk gaan samenwonen met samenlevingscontract van zodra het huis bewoonbaar is. We hebben het huis echter inderdaad volledig samen gekocht en het staat dus op ons beider namen.
Eenvoudigst is bijbouwen in ’onverdeeldheid’ zonder bedingen,met verhuring van de beroepsruimten door de ‘onverdeeldheid’ aan u zelf,als zelfstandige.
Kunt u dit even wat verduidelijken, want ik weet niet goed of ik het juist begrijp...
U raadt het ons af om de aanbouw, die deels privé en deels beroepsmatig is, als medecontractant te factureren, maar dit dus gewoon als particulier te doen?
Kàn ik effectief een deel van het huis aan mezelf verhuren, gezien het feit dat ik geen BVBA of dergelijke ben? Toen ik deze vraag namelijk aan mijn boekhouder stelde kreeg ik als antwoord dat dit niet kon: "Verhuren aan jezelf is onmogelijk. Je kan niet en eigenaar, en huurder zijn van hetzelfde goed. "

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 sep 2009 12:58

Zelfs indien de ‘onverdeeldheid’ geen afzonderlijk vermogen is en indien het HELE huis een ‘onverdeeldheid’ is tussen u en uw partner dan nog kan minstens uw partner zijn helft van de ruimten die u voor uw beroep gebruikt aan u verhuren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”