Zelfstandig in bijberoep - de verschillende stappen?

Tim Van de Cavey
Topic Starter
Berichten: 3

Zelfstandig in bijberoep - de verschillende stappen?

#1 , 02 sep 2009 21:49

Hallo, ik ben aan het overwegen om zelfstandige in bijberoep te worden naast mijn job als ambtenaar bij de FOD Justitie, maar had hierover een hoop vragen die nergens echt duidelijk beantwoord worden.

dus hier even de vragen

Ik ben in het bezit van een getuigschrift bedrijfsbeheer, kan ik hiermee gewoon mijn btw nummer aanvragen, wat zijn hiervoor de kosten en hoe doe ik dit juist?

Ik moet me aansluiten bij een sociaal secretariaat: wat doen deze voor mij en wat zijn hiervoor de kosten?

Impoteren van goederen: ik betaal buiten de EU geen btw vermoed ik en bij het invoeren betaal ik de btw en invoerrechten. de invoerrechten zijn afhankelijk van welk land en bepaald door codes, ik kan nergens de tarieven terug vinden.

Nog tips, info en links zijn altijd wel gekomen

Alvast bedankt, Tim

Ik moet dringend eens een afspraak maken met een boehouder ook voor meer info, wat is ongeveer de kostprijs van een boekhouder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 02 sep 2009 21:58

Geachte,

Het lijkt me opportuun om even na te gaan of uw functie als ambtenaar bij FOD Justitie überhaupt mag gecumuleerd worden met een functie als zelfstandige in bijberoep? Kunnen er geen strijdige belangen optreden enz......

Groetjes,

Thieu Rutten

Tim Van de Cavey
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 sep 2009 22:54

Dit moet uiteraard aangevraagd worden maar dit zal geen problemen geven gezien de totaal uiteenlopende sectoren waarin ze zich bevinden.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 03 sep 2009 18:48

wapenhandel zal waarschijnlijk niet mogen ;)

bij ons (mlv/abl) mag je ook geen offertes maken naar ons 'bedrijf(mlv/abl)'

ook mag je bijberoep niet 'raken' aan je functie (IT'er mag geen computerzaak opstarten)

verder heb ik van mijn fiscalist gehoord dat het de eerste jaren niet echt nodig is om een boekhouder in dienst te nemen, maar een eenvoudig boekhoudprogramma dat voor weinig geld op de markt te koop is zou volstaan (hearsay dus, toch beter eens navragen)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 08 sep 2009 12:16

Ik denk dat je als overheidsambtenaar eens uw statuten moet nalezen.
Ik denk dat het hebben van een bijberoep niet direct toegelaten zal zijn gezien in de meeste overheidsstatuten staat... geen handel drijven.
Sommige zaken kunnen wel mits aanvraag en afwijking toegelaten worden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”