Belastingen + Overlevingspensioen.

Kaat39
Topic Starter
Berichten: 5

Belastingen + Overlevingspensioen.

#1 , 30 aug 2009 19:30

Beste,

Toen ik vrijdag jl. telefonisch contact had met de pensioendienst gaf die de raad om even de belastingen te laten berekenen bij men bankinstelling voor inkomen '09 aanslagjaar '10.

Daar kwam ik te weten dat ik om en bij de €5000 zou moeten betalen.
Op het overlevingspensioen wordt geen bedrijfsvoorheffing betaald.
Op mijn halftijds loon wordt ook geen bedrijfsvoorheffing betaald.

Uitleg van deze instanties: Daar er twee kinderen ten laste zijn moet er geen bedrijfsvoorheffing worden afgehouden.

Ik doe nog steeds aan pensioensparen.
De lening is zo goed als afbetaald door de schuldsaldoverzekering.

De bank gaf me de volgende oplossingen:

*Lening volledig afbetalen en opnieuw lenen.?????

*Aan lange termijnsparen doen. Extra besparing van 322€??

*Voorafbetalingen doen.

*Minder werken.

*Meer bedrijfsvoorheffing betalen op mijn loontje.

Dat ik zwaar belast zou worden wist ik op voorhand maar zo zwaar??
Kan iemand mij vertellen waar ik terecht kan en welke de beste oplossing zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 aug 2009 21:17

Geachte,

Het lijkt me opportuun dat u contact zoekt met de belastingen en vraagt om een raming belastingen op te maken waarbij rekening wordt gehouden met uw inkomen uit overlevingspensioen, uw inkomen uit arbeid en de kinderlast. Aan de hand van deze raming kan u dan contact opnemen met de sociale dienst van het ocmw om na te gaan welke oplossing voor u het best is. Zonder afbreuk te doen aan het bankwezen denk ik niet dat zij de beste raadgever zijn in deze situatie. Tenslotte wil ik toch wel stellen dat tengeover een bedrag van 5000 euro aan belastingen met kinderlast van 2 kinderen toch wel een behoorlijk inkomen moet staan.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 31 aug 2009 11:29

Hoe dan ook NOOIT een vrijwillig een voorheffing door je werkgever laten doen. Dit is RENTELOOS geld weggeven aan de fiscus.

Als de raming is gebeurd, maandelijks 12 daarvan op een spaarrekening zetten. Eventueel kan je zelf via www.tax-onweb, van de fiscus zelf, eenraming doen, wel verkeerd jaar maar dat maakt niet zoveel verschil.

5000 EURO lijkt veel maar zal hopelijk een eenmalig feit zijn door andere omstandigheden ( bv nog vervroegd vak geld of zo van een voltijdse tewerkstelling vroeger).

Een paar duizend euro zal inderdaad wel elk jaar bij te betalen zijn

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 aug 2009 12:46

Ik had vorig jaar ook een dame uit de buurt die met dat probleem zat. Bij een simulatie bleek ook dat ze een 5000 € zou moeten bijbetalen. Voornaamste reden is dat zowel de werkgever als de pensioendienst geen of weinig voorheffing inhouden. Zij zien dat loon of dat pensioen telkens als het enige inkomen van de betrokkene. Bij de afrekening komen dan de hogere tarieven aan bod. Voor de dame in kwestie kwamen we uiteindelijk uit op een 3500 € bijbetalen. Mede een gevolg van de indexatie van de tarieven en verminderingen. Zij weet wel dat dit voortaan elk jaar zo zal zijn.
Zij vangt dit op door elke maand een ruim bedrag te voorzien op een aparte rekening 'belastingen'.
Opnieuw gaan lenen , alleen voor de belastingen , is geen optie. Maak wel gebruik van de aftrekmogelijkheden : lange termijnsparen , dienstenchques.
Bij de baas vragen meer af te houden doe je best niet : spaar zelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 31 aug 2009 17:10

Of eens laten uitrekenen hoeveel overlevingspensioen je zou krijgen als je volledig stopt met werken ?

Dit heeft nu niets met het voorgaande te maken, maar als je in de privésektor werkt, en je word ziek dan word je overlevingspensioen ook in de privesektor definitief na 1 jaar geschorst ( via een "tellersysteem" gedurende de rest van je loopbaan of je ziekteuitkering geschorst, en je overlevingspensioen wordt tijdens het eerste jaar ziekte al behoorlijk beperkt. )

Een fundamentele oplossing bestaat er niet echt, want met de aftrekmogelijkheden oa dienstencheques kan je slechts 30%+gemeentebelasting recuperen, per saldo word je uitgave dan zelfs nog groter.
Als je nog een hypothecaire lening hebt lopen, dan kan zelfs langetermijnsparen niet.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 01 sep 2009 12:29

“Art.175.Op de belasting berekend overeenkomstig de artikelen 130 tot 156 en 171 tot 174, verhoogd tot 106 pct. en verminderd met...2° het bedrag van de voorafbetalingen die nodig zijn om de in artikel 157 genoemde vermeerdering te vermijden,wordt een bonificatie verleend in zover die belasting op de door de Koning vastgestelde wijze is voorafbetaald.
Art.176.Het gedeelte van de in artikel 157 bedoelde voorafbetalingen dat hoger is dan het in artikel 175, 2° , genoemde bedrag, komt in aanmerking als een voorafbetaling die recht geeft op bonificatie.
Art.177.De in artikel 175 vermelde bonificatie is gelijk aan het bedrag van de voorafbetalingen vermenigvuldigd met 1,5 maal, 1,25 maal, 1 maal en 0,75 maal de in artikel 161 vermelde basisrentevoet naar gelang zij uiterlijk op 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december van het jaar vóór dat waarvoor het aanslagjaar wordt genoemd, zijn gedaan.”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

Onderzoek of u niet door voorafbetaling uw aanslag kan verminderen en de betaling spreiden.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kaat39
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 01 sep 2009 12:56

Alvast iedereen bedankt voor jullie antwoord.

Ik ben gisteren bij de belastingsdienst langsgeweest,
alles netjes laten berekenen. Daar er nog een achterstal is van het overlevingspensioen komt het bedrag uit op €4875. Te betalen 2011.

De resterende jaren zal het op ongeveer €4400 komen.

Hier gaf men mij ook het advies om voorafbetaingen te doen.
Minder werken heeft geen enkel nut. Daar doe ik geen enkel voordeel bij.


Bedrijfsvoorheffing op men loon is een oplossing maar ook niet de voordeligste(zoals eerder geschreven).

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Met vriendelijke groeten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”