Officieel gescheiden, wat met belastingsaangifte

Topheke
Topic Starter
Berichten: 17

Officieel gescheiden, wat met belastingsaangifte

#1 , 06 mei 2024 11:29

Beste,

mijn ex-vrouw en ik zijn officieel gescheiden op 13/01/2024. We woonden nog altijd wel op hetzelfde adres, dus waren niet feitelijk gescheiden. Ik ben officieel verhuisd op 09/02/2024.

We dienen nu allebei een afzonderlijke belastingsaangifte in te vullen, maar het is ons niet duidelijk wat de correcte manier is om de gezinssituatie in te vullen:

in 2023 had ik onze 2 kinderen ten laste. Echter sinds de scheiding hebben we gekozen dat onze kinderen bij de mama ten laste zijn en daar ook gedomicilieerd zijn. Echter hebben we wel een 50% - 50% verblijfsregeling. We hebben niet gekozen voor fiscaal co-ouderschap maar dat ik de te betalen onderhoudsgelden voor de kinderen kan inbrengen in de brief. Dit zal eerder voor volgend jaar zijn, gezien we dit pas dit jaar gestart zijn te doen.

Voor de brief die we nu moeten invullen is het echter niet duidelijk naar welk moment we moeten kijken voor de gezinssituatie. We geven aan dat op 01/01/2024 we nog gehuwd waren. Maar wie neemt in de brief de kinderen ten laste? Ik, omdat dit zo in 2023 was of mijn ex-vrouw omdat vanaf dit jaar de kinderen ten laste zijn van haar?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten

Reclame