Klant is niet btw plichtig. Wat nu?

Nicks
Topic Starter
Berichten: 20

Klant is niet btw plichtig. Wat nu?

#1 , 13 aug 2009 11:52

Mijn diensten zijn "prijs + incl btw". Nu meldt een nieuwe klant mij dat hij niet btw plichtig is. Moet ik hem dus enkel de prijs ZONDER btw aanrekenen?

Mijn excuses voor de, voor sommige mensen, misschien idiote vraag. :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 aug 2009 13:28

Dat maakt voor u als leverancier van een product geen verschil uit of uw klant al dan niet btw-plichtig is.
U rekent hem gewoon de producten aan en rekent de nodige btw.
Het is toch steeds de eindgebruiker die de btw betaalt.
Ik ben ook niet btw-plichtig maar ik betaal btw op al mijn aankopen , op factuur of niet. Ik verwacht van de leverancier dat hij die btw verrekent in zijn aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nicks
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 13 aug 2009 13:53

Dank u wel, Wanton

Ik mag dus mijn factuur opmaken zoals ik normaal zou doen. :)

Maar hoe zit het dan met de vermelding van het btw nummer van de zakelijke klant? Deze heeft hij namelijk niet. Moet ik dit gewoon niet vermelden of vervangen door zijn ondernemingsnummer of moet er bv een verwijzing naar de wetgeving geplaatst worden? Dit laatste wordt, na wat rondgelezen te hebben, door de vrijgestelde wel gedaan om aan te geven dat hij een vrijstelling geniet.

Reclame

digits
Berichten: 224

#4 , 13 aug 2009 14:58

Die klant is waarschijnlijk gewoon een particulier ? Dan geniet hij geen vrijstelling en moet er dus ook nergens een vrijstelling vermeld worden. Hij betaalt gewoon BTW. Zijn btwnummer moet niet vermeld staan op de factuur als hij dat niet heeft, idem voor ondernemersnummer. Dat btwnummer is enkel voordelig voor je klant want dan kan hij de btw terugvorderen -ALS hij een bedrijf is met btwnummer-, voor jou maakt dat niet uit.

digits
Berichten: 224

#5 , 13 aug 2009 14:59

Die klant is waarschijnlijk gewoon een particulier ? Dan geniet hij geen vrijstelling en moet er dus ook nergens een vrijstelling vermeld worden. Hij betaalt gewoon BTW. Zijn btwnummer moet niet vermeld staan op de factuur als hij dat niet heeft, idem voor ondernemersnummer. Dat btwnummer is enkel voordelig voor je klant want dan kan hij de btw terugvorderen -ALS hij een bedrijf is met btwnummer-, voor jou maakt dat niet uit.

Nicks
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 13 aug 2009 21:01

Het gaat om een zakelijke klant die vrijstelling geniet, omdat zijn omzet onder de 5.580 Euro ligt.

Maar ik zal dus een gewone factuur opmaken, en de rest van het werk is voor hem. :wink:

Bedankt voor de informatie!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”