Vergissing vrijstelling woonwerk-verkeer>wat nu?!

Esmee
Topic Starter
Berichten: 3

Vergissing vrijstelling woonwerk-verkeer>wat nu?!

#1 , 03 aug 2009 13:37

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn personenbelastingen. Het zit zo dat ik eind 2008 heb vastgesteld dat er bij mijn aangifte van aanslagjaar 2007 (inkomstenjaar 2006) een vergissing stond in mijn aangifte (die overigens werd ingevuld door een KBC-medewerker die dit al jaren doet voor ons). Het is zo dat de vrijstelling voor het woonwerk-verkeer niet ingevuld is geweest, waardoor ik te weinig heb teruggekregen. Ik heb dit te laat vastgesteld maar gezien het om een bedrag van meer dan 800€ gaat, heb ik meteen stappen proberen ondernemen! Aangezien ik te laat was voor de 1ste optie om een bezwaarschrift in te dienen, binnen de 6 maanden heb ik de 2de optie genomen; ontheffing van ambtswege in Gent. Ik heb dus toen een aanvraag gestuurd naar Gent, en heb hierop een bevestiging gekregen dat deze ontvangen en doorgestuurd is naar het controle-kantoor van mijn stad. Maar hier heb ik nooit wat van gehoord, ook toen ik 3894589 keer probeerde te bellen voor de stand van zaken, kon men mij niet verderhelpen wegens 'andere prioriteiten'. Klantvriendelijk waren ze dus duidelijk niet. Maar afgelopen maand heb ik dan een aangetekende brief gekregen met de melding dat mijn aanvraag onontvankelijk wordt verklaard wegens laattijdigheid gezien het gaat om een "materiele vergissing". Ik had dus binnen de 6 maanden na ontvangst van het aanslagbiljet moeten antwoorden. Maar er is toch ook een termijn van 3 jaar na het aanslagjaar om een rechtzetting aan te vragen? In de brief zeggen ze dat er niet aan de volgende voorwaarden is voldaan; -de overbelastingen werden vastgesteld en bekendgemaakt binnen de 3 jaar vanaf 1 januari van het belastingsjaar en - de aanslag is niet reeds voorwerp geweest van een bezwaarschrift dat aanleiding heeft gegeven tot een definitieve beslissing nopens de grond..

Wat kan ik hieraan doen?

Naar de Rechtbank gaan, is volgens hetgeen ik lees, niet de moeite en niet meer dan tijd- en geldverspilling.

Het gaat hier om meer dan 800€.. Dit moet toch te recupereren zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2009 18:09

De ontheffing van amtswege is er juist voor materiële vergissingen (art. 376 WIB).

Ik zie niet in hoe u uit de beslissing die u betekend werd kan afleiden dat naar de rechtbank gaan geen zin heeft. Dit is de enige mogelijkheid die er overblijft. Vermoedelijk zal de fiscus geen advocaat nemen. De kosten zijn dan nul euro.

De vraag is of het een materiële vergissing betreft. De ene rechter zal zeggen ja, de andere neen. Er werd al geoordeeld dat het vergeten vermelden van aantal kinderen ten laste een materiële vergissing is. U hebt dus een serieuze kans.

scorpioen

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 aug 2009 18:57

Beste Esmée ,

geef eens wat meer uitleg! Vrijstelling woon-werkverkeer , wat bedoelt u daarmee?
Indien het gaat om code 1255 , mocht je in 2008 160 € invullen. Dit geeft een belastingvermineering van ong. 80 €. Dat is iets anders dan 800 €.

Dus iets meer uitleg graag!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Esmee
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 aug 2009 09:06

@Scorpioen, ja maar wat ik begrepen heb is dat mijn situatie blijkbaar niet in aanmerking komt en dus niet tot de "materiele vergissingen" behoord. De reden waarom ik vermeld dat naar de rechtbank stappen, geen zin heeft is omdat je dan een advocaat onder de arm moet nemen wat ook weer eens enorm veel geld zal kosten+de zaak die jaren kan aanslepen, vraag ik me af of het het nog waard is? Mensen die ik ken en die in dezelfde situatie zaten en eveneens een zaak lopende hadden tegen de fiscus, hebben er alleen maar meer zorgen bijgekregen.

@Wanton, wat ik bedoel met de vrijstelling is dat er bij de code 1255 een vergissing is gebeurd. Er is 160€ ingevoerd door de boekhouder ipv het totale bedrag van mijn woon-werkverkeer(ik werk bij de vlaamse overheid dus ik mag heel het bedrag terugtrekken), dus dit resulteert in ongeveer 800€ die ik niet teruggekregen heb. Komt dit misverstand in aanmerking als materiele vergissing, denkt u?

Bedankt!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2009 10:32

- je bent niet verplicht een advocaat te nemen; het is een vrij eenvoudige zaak met één vraag: is dit een materiële vergissing of niet. De rechter zal daar wel over beslissen. Jij moet alleen aanvoeren dat het een materiële vergissing is;
- de fiscus is blijkbaar van oordeel dat dit geen materiële vergissing is, de rechter zal moeten beslissen;
- veel keuze heb je niet: ofwel leg je je neer bij het verlies, ofwel dien je een verzoekschrift in bij de rechtbank;
- de uitleg die je nu geeft, er werd 160,00 euro ingevuld i.p.v. het totale bedrag dat de werkgever betaalt, doet je kansen sterk verkleinen. Dit is geen materiële vergissing maar een verkeerde beoordeling van de fiscale wetgeving;
- ben je zeker dat je recht hebt op volledige terugbetaling omdat je bij de Vlaamse overheid werkt? Dergelijke bepaling is mij niet bekend. De artikelen 38 eerste lid, 9° a en c maken een onderscheid tussen de belastingplichtige die de verplaatsing maakt met het openbaar vervoer en deze die dit niet met het openbaar vervoer doet.

scorpioen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”