Lening fiscaal inbrengen, domicilie? Student? HELLUP

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

Lening fiscaal inbrengen, domicilie? Student? HELLUP

#1 , 31 jul 2009 17:42

Situatie:

Ikzelf ben werkende, mijn vriendin studeert volgend jaar pas af.

Samen huis gekocht en samen lening aangegaan, lopende vanaf oktober.

Nu: ik heb horen vertellen dat als je de lening fiscaal wilt inbrengen bij de belastingen je ook je domicilie op dat adres moet hebben staan voor het einde van het jaar waar je de lening in aangaat, anders zou je dit voordeel NOOIT nog kunnen krijgen.

Dus ik zou voor het kunnen inbrengen van de lening voor het einde van het jaar mijn domicile daar moeten hebben staan.

Klopt dit?

2e zaak: mijn vriendin studeert pas volgend jaar af. Maar ook zij zou haar domicile reeds dit jaar op dat huis moeten hebben staan. Anders zou ze NOOIT nog voordeel kunnen hebben door de lening in te brengen.

Klopt dit allemaal? Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp, weet niet waar ik er mee tercht moet.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1815

#2 , 31 jul 2009 20:31

Die vraag is op een ander forum door u wel iets anders gesteld geworden.

Daar werd gesteld of je er voordeel bij hebt om dit jaar nog je domicilie op die woning te zetten : het antwoord is daar duidelijk JA op fiscaal gezien.

Een hypothecaire lening is ook aftrekbaar als je er niet woont, de fiscale voordelen zijn dan wel minder.

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 31 jul 2009 20:37

Die vraag is op een ander forum door u wel iets anders gesteld geworden.

Daar werd gesteld of je er voordeel bij hebt om dit jaar nog je domicilie op die woning te zetten : het antwoord is daar duidelijk JA op fiscaal gezien.

Een hypothecaire lening is ook aftrekbaar als je er niet woont, de fiscale voordelen zijn dan wel minder.
klopt, maar ondertussen zit het allemaal iets anders...

Dus mijn vriendin hoeft dit jaar haar domicilie nog NIET op het huis te zetten?
Zij kan dit pas volgend jaar doen, vanaf dan heeft ze ook pas de aftrek?
Dit jaar heeft ze toch geen enkel voordeel omdat ze nog studeert.
Ze zou hierdoor enkel haar kinderbijslag verliezen en niet meer ten laste zijn van haar ouders...

Kan iemand mij hier 200% uitsluitsel over geven en eventueel staven?

Had gehoord dat als ze dit jaar haar domicilie daar nog niet zet, ze NOOIT belastingsvoordeel zal hebben...??

Reclame

jefke007
Berichten: 1815

#4 , 01 aug 2009 10:07

Het ‘grappige’ is dat de fiscus haar eigen mening herzien heeft. Die mannen raken zelf niet meer aan hun jungle aanuit.
Bij de hypothecaire leningen zijn de voorwaarden verschillend alnaargelang de aanvangsdatum van de lening( voor 1993, vanaf 1993 en vanaf 2005.
Op blz. 139 van de ( gratis) belastingsgids van testaankoop lees ik dat als u de woning nog altijd niet betrekt , u vanaf dat jaar geen aanspraak meer kan maken op de aftrek ( goed om te weten: u kunt met de kapitaalsaflossing dan wel aanspraak maken op wat wij de “ gewone belastingvermijndering “ noemen.
Oorspronkelijk was dat trouwens het definitief eind van de aftrek, maar de fiscus is daar op teruggekomen."
Wie heeft tegen u gezegd dat er geen aftrek mogelijk is ? Die materie is niet simpel daarom is het interessant van waar je die info hebt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”