Wat met wegvallen federale woonbonus

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Wat met wegvallen federale woonbonus

#1 , 13 dec 2023 23:50

Ik vraag me af hoe het nu zit met het stopzetten van de federale Woonbonus. De meeste artikels spreken over “hypothecaire lening voor tweede verblijf met akte voor 1/1/2024 zouden er recht op hebben” en sommige spreken over “hebt u er recht op in 2023, dan blijft u het recht houden”. Echter vind ik nergens een duidelijkheid over of ik in mijn situatie er recht op zal hebben:

22/12/2021 is de akte verleden voor een studio die ik heb gekocht en intussen al een jaar in woon.
Intussen heb ik mijn vriendin leren kennen en gaan we nu samen een woning kopen, terwijl ik mijn studio dan zou verhuren. Verlijden akte woning is gepland op 5/2/2024, het weekend daarna plannen we de verhuis.

Volgens de ene formulering zou ik dan vanaf februari de lening van mijn studio mogen ingeven in de federale woonbonus. Maar volgens de andere formulering zou dat niet meer gaan omdat ik in 2023 de studio nog als eerste en enige woning heb, en dus het recht nog niet heb.

Online vind ik weinig informatie, de meeste informatie gaat over nog snel een tweede verblijf kopen en dat dan de tijd dringt omdat de akte verleden moet zijn voor 1/1/2024…

Alvast bedankt

Reclame