Opcentiemen belasting niet-inwoners

Pbervoets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opcentiemen belasting niet-inwoners

#1 , 16 okt 2023 16:38

Beste,

Ik heb gezien dat er over dit thema reeds een forum topic werd aangemaakt, maar met status gesloten.

Ik ben gepensioneerde Belg wonend permanent in Italië en trek een pensioen uit België.
Mijn aangifte is net gemaakt en opvallend daarbij is de 7 % opcentiemen toeslag.

Heb een en ander op Google en op dit forum opgezocht en vond het Arrest nr. 92/2019 van 6 juni 2019 van het Grondwettelijk Hof. De vraag was of deze belasting - nu Gewestbelasting verneem ik - discriminerend is (de indiener verwees naar gemeentelasting).

Volgens het hof is er geen discriminatie tussen beide scenario’s omdat het essentieel - toen ging om een belasting voor het functioneren van de staat, dus geen gemeentebelasting.

Mijn bedenkingen zijn de volgende die ik graag juridisch wil toetsen :

- de opcentiemen zijn dus een staats of gewestbelasting
- ze zijn aanvullend en worden apart berekend in de BNI aangifte
- ze zijn dus uitdrukkelijk geen gemeentebelasting
- de regel van non discriminatie moet gerespecteerd worden tav van elke belasting tenzij er een objectief criterium voor bestaat

1) Waarom betaalt een Belg in België dan GEEN aanvullende en apart berekende staats- of gewestbelasting van 7 % indien er geen sprake is of mag zijn van discriminatie. De diensten van de Belgische staat of gewest zijn toch dezelfde voor elke Belg, al dan niet wonende in België.

Ik verwijs hier dus niet zoals in het arrest naar gemeentebelasting. Dat hoort hier blijkbaar niet thuis volgens het arrest en is dat thema afgesloten daardoor.

2) waarom wordt deze apart berekend van de basis belasting voor Staat of Gewest, waarom niet te samen. Indien beiden toch dienen tot dezelfde financiering van dezelfde entiteit is er dan zelfs geen sprake van dubbele belasting.

Bedankt voor elke interactie.

Ps : afhankelijk van de reacties hier, maak ik een bezwaar tegen mijn aangifte bij de fiscus.

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2023 18:56

u vermeldt aangifte is juist gemaakt hoe kan men dan al spreken over een toeslag ?

Waar heeft u die aangifte gedaan : België of Italië en hoe lang woont u daar al pertinent ?

https://www.advitalia.be/pensioen-en-ve ... ar-italie/

https://www.cazimir.be/nieuws/nieuw-fis ... tenlanders

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2023 22:11

Gaat het hier om een overheidspensioen?
Welke nationaliteit heeft u?
Heeft u nog een domicilieadres in België?
Of werd u afgeschreven naar Italië?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Pbervoets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2023 02:28

Beste
Het gaat over een overheidspensioen. Er is geen ander inkomen.
Ik heb de Belgische nationaliteit, geboren in Antwerpen.
Ik ben ingeschreven in een Italiaanse gemeente en dus uitgeschreven sinds 2,5 jaar uit Brasschaat.

De aangifte is net gemaakt met hulp van de fiscus. De berekening van de belasting is raadpleegbaar en toont mij net als vorig jaar enerzijds totale federale belasting, totaal gewestelijke belasting en ten slotte de opcentiemen van 7 %. Deze wordt als extra belasting aangerekend. Het totaal van deze drie bepaalt het eindresultaat aan belasting verschuldigd aan of terug te betalen door de fiscus.

Mvg
Patrick

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2023 07:50

Art. 19 van het dubbel belastingverdrag tussen België en Italië is van toepassing.
Dit betekent concreet voor u dat u over uw ambtenarenpensioen uit België belastingen verschuldigd bent in België. Heeft u nog onroerende goederen in België, dan bent u hierover gewestbelasting/onroerende voorheffing verschuldigd in België.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Pbervoets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2023 13:27

Bedankt voor uw reactie.

Mijn vraag is evenwel of opcentiemen -die apart berekend worden en door het Grondwettelijk Hof beschouwd worden als staats/gewestbelasting (in arrest staat letterlijk ter financiering van de staat/gewest) en niet als gemeentebelasting (zoals geargumenteerd door de indiener voor het Hof - niet door iedere Belg verschuldigd zijn en enkel voor niet-inwoners. Het gaat hier niet dixit Hof om gemeentebelasting!

De realiteit bewijst enkel in BNI scenario wordt deze staats/gewestbelasting geheven, want de argumentatie daarvoor is financiering staats activiteiten en dat geldt voor iedereen. Maar enkel niet-inwoners betalen deze additionele belasting. Bijgevolg inbreuk op non-discriminatie beginsel. Er is trouwens geen extra staat of gewest service voor niet-inwoners, me dunkt. Dus waarom betalen wij en niet iedereen voor dezelfde staats service. Daarover wens ik enkel met u van gedachten te wisselen.

Mvg
Patrick

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2023 14:22

https://financien.belgium.be/nl/particu ... s/aangifte

https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... t-inwoners

https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... t-inwoners

Ik ben geen fiscalist. Misschien kunnen de hogervermelde links u meer inzicht bieden. Anders raad ik u aan om uw vraag voor te leggen aan belintax.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”