inkomsten van zonne-energie

paling
Topic Starter
Berichten: 280

inkomsten van zonne-energie

#1 , 30 jun 2009 17:47

waarom word de opbrengst van zonne-panelen niet als een belastbaar inkomen aanzien ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 jun 2009 18:17

Omdat we vadertje staat in deze tijden absoluut niet op ideeën dienen te brengen???

Effe serieus. Door Europa is België verplicht tegen, ik dacht 2016, een bepaald percentage van zijn totale stroomverbruik uit "groene" stroom te laten bestaan. Aangezien dit gaat om een enorme investering die niet gehaald kan worden binnen dat tijdsbestek door enkel de energiesector, die overigens praktisch volledig in buitenlandse handen is ( en waarom zou het buitenland investeren in een "Belgisch" probleem, tenzij de staat buitensporig sponsort?), worden gewone burgers aangemoedigd om zelf de de zonnepanelen uit de mouwen te steken. Dit gebeurt op 3 manieren:

- serieuze subsidiëring van de zonnepanelen, (in de ogen van diezelfde gewone Belg)

- Op punt zetten van een beurssysteem waarop iedereen zijn energiecertificaten zal kunnen verkopen aan de meest biedende vervuilende industrie, (is bezig en reeds deels geactiveerd in Wallonië)

- het niet heffen van belastingen op de geproduceerde stroom.


Wat je hierbij niet uit het oog mag verliezen is dat een gedeelte van deze maatregelen op regionaal, provinciaal, gewestelijk en federaal niveau verdeeld zijn.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 23 sep 2009 15:51

Tegenwoordig kan je die dingen ook gratis laten plaatsen, nu ja gratis is veel gezeg, de klant moet wel de BTW betalen.

Je krijgt dan wel geen certificaten maar je moet ook niet investeren/lenen.

@Vandenbos, ik ben toch eens benieuwd hoelang het gaat duren voor we gaan klagen over visuele vervuiling, idem voor die windmolens die ze her en der plaatsen en ik vrees dat het niet lang meer zal duren, momenteel probeert de wetgever ook al schotelantennes te bannen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 sep 2009 16:29

Visuele vervuiling... tja... dat is weer zo'n concept. Historisch gezien zijn kerktorens, schoorstenen van de talloze steenbakkerijen en andere oude industrieparken, de eindeloze reeksen van populieren ook niet natuurlijk in ons landschap. Ik denk dat je met vrij grote zekerheid kan zeggen dat er in West-Europa sinds 1900 geen natuurlijk landschap zonder visuele vervuiling meer over is.

De tv-antennes, schoorstenen en bovengrondse electriciteitslijnen verdwijnen om plaats te maken voor de volgende generatie ergernissen. Nu, eerlijk gezegd, als Vlaanderen dezelfde fiscale maatregelen en makkelijke bouwaanvragen hanteert als momenteel in Wallonië dan zal ik ook zeer ernstig overwegen om een aantal middenklasse windmolens te laten plaatsen op de rand van een terrein in mijn bezit.

Het bannen van schotelantennes heeft vooral te maken met een wildgroei van die dingen op flatgebouwen. Dat zijn nu juist die gebouwen die ernstig te leiden hebben (waarde pand) onder dergelijke toestellen en waar er makkelijk een concrete en uniforme oplossing kan geboden worden. (één grote antenne met multireceiver op dak is perfect uitvoerbaar in 99% van de gebouwen en in staat de signalen op te vangen van de verschillende satellieten)

Dat gratis laten plaatsen van zonnepanelen zou ik toch ernstig afraden. Het zijn immers juist die energiecertificaten die in waarde gaan toenemen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 24 sep 2009 05:59

Dat gratis laten plaatsen van zonnepanelen zou ik toch ernstig afraden. Het zijn immers juist die energiecertificaten die in waarde gaan toenemen.
Of die certificaten, in de toekomst, veel of weinig waard zullen zijn valt nog af te wachten, zoals Paling al zei, vroeg of laat gaat men mss. nog een belasting heffen.

Feit is dat gezinnen die niet willen of kunnen investeren in zonnepanelen die toch op een goedkope manier kunnen krijgen.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 31 okt 2009 10:46

Voor de particulier zit hier vooral het verminderen van de energiefactuur als positief in.
En de verbruiksmeter draait terug echt waar.
Bij volledige betaling heeft men per jaar een bedrag 3888€ per jaar dat men kan inbrengen met een max van 16400 € over 4 jaar
In de dag een energieopbrengst ( eigen verbruik + aan net)
per 1000eenheden geproduceerde stroom een certificaat van 450€

Voorstel is nu particulier stroom+betaling BTW 6% + belastingsvoordeel
certificaten voor firma die ook blijven instaan voor panelen als ik het goed heb begrepen.
Volgens mij een win-win situatie.

Alleen, ik heb geen plaats meer om nog een windmolen te zetten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”