hypothecaire lening

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

hypothecaire lening

#1 , 24 jun 2009 16:25

vraagje in verband met het invullen van de belastingsaangifte

ik ben in 2008 gehuwd onder een gemeenschapsstelsel. We woonden voorheen nog niet samen. In augustus 2008 (net voor ons huwelijk) kochten we samen een woning en gingen we samen een hypothecaire lening aan.

We moeten toch nog altijd aparte aangifte indienen?

Ik bezit nog in twee woningen telkens 1/6. (enkele jaren geleden verkregen via erfenis) (deze woningen worden verhuurd)

In welke codes moet ik de volgende zaken aangeven

-kadastraal inkomen van de samen met mijn echtgenoot aangekochte
woning die tot gezinswoning dient.
Moet ik de helft daarvan aangeven omdat ik slechts de helft bezit? Moet ik ook rekening houden met het feit dat we pas eigenaar zijn sinds augustus?

-kadastraal inkomen van de verhuurde woningen (1106-58 ?)

-het in 2008 afbetaalde bedrag van mijn hypothecaire lening (moet ik opsplitsing maken tussen kapitaal en intrest?)(ik mag zeker maar 1/2 daarvan aangeven op mijn aangifte omdat we de woning samen hebben aangekocht?)

-premie levensverzekering

-pensioensparen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 24 jun 2009 17:24

Ik kan U niet op alles antwoorden, maar wel op dit:
- KI van de gezinswoning moet U NIET aangeven aangezien uw lening dateert van na 2005 (noch de ene, noch de andere echtgenoot - de woning is gemeenschappelijk en de lening ook)
- voor dergelijke lening moet U één bedrag invullen voor kapitaal en interesten samen.
- KI van uw verhuurde 1/6-goederen: ook al zijn dat uw eigen goederen, een KI valt in de gemeenschap. Maar dat is maar nieuws voor volgend jaar, want voor het jaar van huwelijk (2008) wordt U voor deze aangiftes (inkomsten 2008) nog afzonderlijk belast (aangezien U voordien niet wettelijk samenwoonde). Dus dat KI enkel aangeven bij Uzelf (code van de aan-een-particulier-verhuurde of zelf gebruikte goederen). Tenzij U ze verhuurd aan iemand die ze beroepsmatig gebruikt = andere code.

Dit valt dus weg:
Moet ik ook rekening houden met het feit dat we pas eigenaar zijn sinds augustus?

-het in 2008 afbetaalde bedrag van mijn hypothecaire lening (moet ik opsplitsing maken tussen kapitaal en intrest?)
Nee dus.
(ik mag zeker maar 1/2 daarvan aangeven op mijn aangifte omdat we de woning samen hebben aangekocht?)
Ja, elk de 1/2.

U heeft toch geen leningen lopen voor die 1/6-woningen??

Aangezien U deze 1/6-woningen uit een erfenis bekwam, belet dit niet dat uw gezinswoning voor U en de andere echtgenoot een enige eigen woning is.

-premie levensverzekering
Ik pas. Maar in elk geval: elk de zijne.

-pensioensparen
Idem.

Cijfers van de codes kan ik U niet geven; ongetwijfeld zal iemand anders dit wel aanvullen of corrigeren.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 24 jun 2009 17:34

pensioensparen is code 1361-94. (maximum bedrag aftrekbaar 830)

levensverzekering hangt ervan af of het eentje is voor de lening bij de aangekochte woning ( 1371.84) of voor langetermijnsparen (1353-05 of 1354-04).

Sommigen raden af de levensverzekering bij een lening in te geven op uw belastingen aangezien bij overlijden de overlevende partner zwaarder belast zou worden op het resterende bedrag??? (Gehoord van een collega die zijn formulier jaarlijks laat invullen door een boekhouder)

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 jun 2009 16:47

Beste Wullie ,

voor het jaar van huwelijk zijn er nog aparte aangiftes.

In het systeem van de woonbonus moet ge geen KI van de eigen woning meer opgeven. Wel van de verhuurde woningen : indien U volle eigenaar of vruchtgebruiker bent van uw deel , 1/6 van KI aangeven onder code 1106.
Voor de woonbonus , di. de aftrek voor hypothecaire lening : U telt de betaalde intresten en kapitaalsaflossingen op en ieder noteert de helft onder code 1370
Indien U een (stuk ven een) lening hebt , zonder hypotheek, kan U die intresten daarvan invullen onder 1146. Die werken de gevolgen van het KI in 1106 weg.

Zoals ook ik reeds heb vermeld , noteert U best niets van uw premie schuldsaldoverzekering.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

#5 , 25 jun 2009 17:02

staat er geen maximum op? en zoja hoeveel bedraagt dat maximum?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 jun 2009 17:07

Het maximum van de woonbonus is dit jaar 2650 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 jun 2009 18:32

Zoals ook ik reeds heb vermeld , noteert U best niets van uw premie schuldsaldoverzekering.
En als het gaat om een alleenstaande? (buurman)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 25 jun 2009 21:38

Ook die buurman heeft een begunstigde aangeduid in zijn schuldsaldoverzekering. Indien die verzekering ooit dient uitbetaald te worden gaat het geld naar de financieringsmaatschappij. Maar de begunstigde betaalt gedurende meerdere jaren , afhankelijk van zijn leeftijd , een serieuze belasting op een fictieve rente. Dit kan vermeden worden door de SSV nooit , zelfs niet één keer , op te nemen in de belastingaangifte.
Het is natuurlijk aan de buurman om uit te maken of hij er nu een direkt voordeel kan aandoen van de premie toch in te brengen to. een toekomstig mogelijk nadeel voor zijn erfgenaam(?) die begunstigde is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

#9 , 27 jun 2009 16:01

Het maximum van de woonbonus is dit jaar 2650 €.

Wat als je boven die 2650 zit? Moet je op je aangifte dan dat hogere bedrag vermelden of vul je gewoon 2650 in ? Kan je het stuk boven die 2650 niet ergens anders op je aangifte vermelden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”