Belastingen: Hypothecaire lening, hoe invullen?

ters
Topic Starter
Berichten: 6

Belastingen: Hypothecaire lening, hoe invullen?

#1 , 22 jun 2009 13:22

Goedemiddag,

Ik had een aantal vraag ivm mijn komende belastingsaangifte.

Ik ben met mijn vriendin getrouwd (wettelijk stelsel) in augustus 2008. We hadden beide reeds een woonhuis (ik in Willebroek - zij in Wallonië) waarvoor we beide volledig zelf en alleen de hypothecaire lening afbetaalden. Mijn lening is aangegaan in 2003 (oud systeem), de lening van mijn vrouw in 2005 (nieuw systeem).
Na het huwelijk zijn we in het huis van mijn vrouw gaan wonen. Mijn huis heb ik verhuurd in december 2008 aan een natuurlijk persoon die het niet voor beroepsdoeleinden gebruikt.
Mijn KI is 440 Euro.
Eind december 2008 is onze zoon geboren.

We hebben dit aanslagjaar dus nog beide een aparte belastingsaangifte gekregen.

- Mag ik dit jaar de lening nog inbrengen zoals ik dat voor aj 2008 gedaan heb, maw komen mijn kapitaalsaflossingen nog in aanmerking voor het bouwsparen (code 1355) of enkel voor langetermijnsparen (code 1358)?
- De betaalde intresten moet ik die nog altijd ingeven in categorie 1146?
- Mag ik mijn KI (welk bedrag) nog invullen in code 1100, of moet ik reeds een andere code gebruiken?
- Moet mijn vrouw ook al een deel van het KI op haar belastingsbrief inbrengen?

Mvg,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 jun 2009 13:30

Beste ,

inkomsten van eigen goederen zijn in het wettelijk stelsel gemeenschappelijk.
Invullen KI : van de gezinswoning , elk de helft onder code 1100. Van uw verhuurde woning : ieder de helft , onder code 1106.
Lening ieder zijn lening invullen : uw vrouw code 1370 , nl de som van kapitaalsaflossingen plus intrest.
Voor U : intresten onder 1146 , kapitaal onder 1358 , want niet meer uw eigen woning.

De zoon wordt ten laste genomen bij de echtgenoot met de hoogste verdiensten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”