Ik vraag me af waarom ik nog moeite doe, maar wat is er mis met mijn suggestie in #33?
Gewoon factureren op dag van vertrek. Je hoeft er niet bij te zijn, kan perfect via mail. Ik heb in 3 jaar bijberoep nog geen factuur op papier afgedrukt of geen klant gehad waarbij ik niet factureer.
Volgens kereltje van de FOD mag dit niet. (blijkbaar mogen wij geen digitale facturen of kassatickets versturen, wij moeten dat op papier kunnen overhandigen aan de klant zelf). Ik moet de factuur (of BTW-bonnetje) op dag van vertrek letterlijk "geven" aan de klant (lees overhandigen). Verzenden per email mag volgens kereltje van de FOD niet.
Ten tweede beschik ik niet over de contactgegevens van de klant. Ik kan enkel via het platform van Airbnb met de klant communiceren. Ik kan geen attachments sturen. Ik heb zelfs zijn emailadres niet. Ik zou dan aan iedereen die gegevens moeten vragen om een factuur te maken die niemand wil. Wij hebben nog nooit een klant gehad die om een factuur vroeg.
Ik gebruik ook geen boekhoudpakket of zo hé. Dus ik zou dit nog allemaal moeten opzetten, en opnieuw, voor wie?
Dus allemaal overkill, te veel werk voor niets (want
niemand is vragende partij). Dus wil ik uitsluitsel of ik nu wel dan niet (wettelijk gezien) verplicht ben een (BTW-)betalingsbewijs aan een particuliere klant te overhandigen (als ik geen factuur opmaak) of als het bijhouden van een dagontvangstenboek volstaat.
De ene FOD medewerker zegt van wel en de andere zegt dat het niet moet.
Dus ben ik op zoek naar het juiste artikel die hier uitsluitsel moet over geven.
Van mij mag hier een slotje op. Ze weten het bij de FOD niet, ze weten het bij de boekhouder niet, niemand weet het blijkbaar. Maar wij hebben hier wel een pipo aan ons been die blijft volharden dan het moet. Ik los het praktisch wel op, maar had zo graag het correcte antwoord geweten. Minstens om de administratie voor die paar keer dat we verhuren te minimaliseren. Ik ben bijna meer bezig met de boekhouding dan dat ik tijd steek in de schoonmaak en verhuur van de kamer