AirBnb en BTW

jef007
Berichten: 1689

Re: AirBnb en BTW

#31 , 14 jul 2023 13:11

"""""Stel nu nog dat het zo is dat wij effectief bij "het beëindigen van het leveren van de dienst" (wanneer mensen uit checken) "een factuur of BTW-bonnetje moeten uitreiken". Hoe doen we dat als er soms geen fysiek contact is met de klant. Wij zijn niet permanent thuis. Klanten komen en gaan op hun eigen uren. Wij kunnen daar dus niet aan voldoen."""""

wetgeving wordt niet gemaakt à la tete du client!!!

en aub! gebruik in uw vragen de juiste benamingen ( om verwarring te vermijden) :
ik vermoed dat u met " BTW bonnetje" het "BTW ontvangstbewijs" bedoelt (het klein ticket met het Leeuwke)

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#32 , 14 jul 2023 15:49

"""""Stel nu nog dat het zo is dat wij effectief bij "het beëindigen van het leveren van de dienst" (wanneer mensen uit checken) "een factuur of BTW-bonnetje moeten uitreiken". Hoe doen we dat als er soms geen fysiek contact is met de klant. Wij zijn niet permanent thuis. Klanten komen en gaan op hun eigen uren. Wij kunnen daar dus niet aan voldoen."""""

wetgeving wordt niet gemaakt à la tete du client!!!

en aub! gebruik in uw vragen de juiste benamingen ( om verwarring te vermijden) :
ik vermoed dat u met " BTW bonnetje" het "BTW ontvangstbewijs" bedoelt (het klein ticket met het Leeuwke)
Zoveel vijandigheid hier op dit forum. Of zo voelt het toch aan.

Neen de wetgeving wordt niet à la tte du client gemaakt, maar dan sluit ik misschien beter gewoon de handel ! Wij moeten plots aan de wetgeving voldoen "alsof we een hotel zijn". Maar wij zijn geen hotel. Bij ons is er geen permanentie zoals dit wel in een hotel is. In een hotel kan men natuurlijk bij checkout altijd een ontvangstbewijs of factuur uitreiken. Maar voor ons (en de meeste mensen met een BnB en al zeker deze met een vakantiewoning) is deze wetgeving niet "aangepast". Die wetswijziging is er onder druk van de hotel-lobby doorgepusht zonder dat men er bij stilstond wat voor een zever men gecreëerd heeft.

En sorry als u het woord "BTW-bonnetje" niet verstond. Het correcte woord is trouwens ook niet "BTW-ontvangstbewijs" (die benaming komt nergens voor in de BTW wetgeving) maar gewoon "ontvangstbewijs". In de curculaire van 5/12/2017 lees je bv "... ontvangstbewijs (zgn. btw-bonnetje)....".

Dus als je alleen maar commentaar kan geven op termen - die door iedereen worden gebruikt én begrepen - en deze dan wil "verbeteren", maar het dan ook nog eens foutief doet, stel ik voor dat u zich hier van verder commentaar onthoudt, tenzij u inhoudelijk nog iets wil bijdragen. Maar ik vrees ervoor.

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#33 , 14 jul 2023 16:27

"""""Stel nu nog dat het zo is dat wij effectief bij "het beëindigen van het leveren van de dienst" (wanneer mensen uit checken) "een factuur of BTW-bonnetje moeten uitreiken". Hoe doen we dat als er soms geen fysiek contact is met de klant. Wij zijn niet permanent thuis. Klanten komen en gaan op hun eigen uren. Wij kunnen daar dus niet aan voldoen."""""

wetgeving wordt niet gemaakt à la tete du client!!!

en aub! gebruik in uw vragen de juiste benamingen ( om verwarring te vermijden) :
ik vermoed dat u met " BTW bonnetje" het "BTW ontvangstbewijs" bedoelt (het klein ticket met het Leeuwke)
Zoveel vijandigheid hier op dit forum. Of zo voelt het toch aan.

Neen de wetgeving wordt niet à la tte du client gemaakt, maar dan sluit ik misschien beter gewoon de handel ! Wij moeten plots aan de wetgeving voldoen "alsof we een hotel zijn". Maar wij zijn geen hotel. Bij ons is er geen permanentie zoals dit wel in een hotel is. In een hotel kan men natuurlijk bij checkout altijd een ontvangstbewijs of factuur uitreiken. Maar voor ons (en de meeste mensen met een BnB en al zeker deze met een vakantiewoning) is deze wetgeving niet "aangepast". Die wetswijziging is er onder druk van de hotel-lobby doorgepusht zonder dat men er bij stilstond wat voor een zever men gecreëerd heeft.
Dit is inderdaad de beweegreden voor deze wetswijziging.

Het hangt er natuurlijk vanaf vanuit welk standpunt je het bekijkt. Voor een hotelier is een B2B oneerlijke concurrentie die geen permanente receptie moet betalen en dan ook nog eens (voorheen) geen btw moet rekenen. Terwijl zij belangrijker zijn voor de arbeidsmarkt omdat ze meer mensen een loon uitbetalen.

Is de eenvoudigste oplossing inderdaad niet standaard een factuur maken? Ongeacht de klant hierom vraagt of niet. Ik doe dit ook met mijn foodtruck in bijberoep.

Om te vermijden dat je moet crediteren als de klant vroeger vertrekt, kan je op de ochtend van vertrek de factuur sturen met een bedankje. Dat kan je zelfs automatiseren.

Gezien je via een platform werkt, heb je steeds een recent werkend mailadres per klant.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2547
Juridisch actief: Nee

#34 , 14 jul 2023 16:31

"""""Stel nu nog dat het zo is dat wij effectief bij "het beëindigen van het leveren van de dienst" (wanneer mensen uit checken) "een factuur of BTW-bonnetje moeten uitreiken". Hoe doen we dat als er soms geen fysiek contact is met de klant. Wij zijn niet permanent thuis. Klanten komen en gaan op hun eigen uren. Wij kunnen daar dus niet aan voldoen."""""

wetgeving wordt niet gemaakt à la tete du client!!!

en aub! gebruik in uw vragen de juiste benamingen ( om verwarring te vermijden) :
ik vermoed dat u met " BTW bonnetje" het "BTW ontvangstbewijs" bedoelt (het klein ticket met het Leeuwke)
Zoveel vijandigheid hier op dit forum. Of zo voelt het toch aan.

Neen de wetgeving wordt niet à la tte du client gemaakt, maar dan sluit ik misschien beter gewoon de handel ! Wij moeten plots aan de wetgeving voldoen "alsof we een hotel zijn". Maar wij zijn geen hotel. Bij ons is er geen permanentie zoals dit wel in een hotel is. In een hotel kan men natuurlijk bij checkout altijd een ontvangstbewijs of factuur uitreiken. Maar voor ons (en de meeste mensen met een BnB en al zeker deze met een vakantiewoning) is deze wetgeving niet "aangepast". Die wetswijziging is er onder druk van de hotel-lobby doorgepusht zonder dat men er bij stilstond wat voor een zever men gecreëerd heeft.

[b]100% gelijk : is gewoonlijk zo wetten worden gemaakt om de kleintjes te fnuiken dit onder invloed van de grote spelers. Trouwens wetgevingen worden dikwijls door juristen/advocaten ook niet op dezelfde wijze geïnterpreteerd.[/b]

En sorry als u het woord "BTW-bonnetje" niet verstond. Het correcte woord is trouwens ook niet "BTW-ontvangstbewijs" (die benaming komt nergens voor in de BTW wetgeving) maar gewoon "ontvangstbewijs". In de curculaire van 5/12/2017 lees je bv "... ontvangstbewijs (zgn. btw-bonnetje)....".

Dus als je alleen maar commentaar kan geven op termen - die door iedereen worden gebruikt én begrepen - en deze dan wil "verbeteren", maar het dan ook nog eens foutief doet, stel ik voor dat u zich hier van verder commentaar onthoudt, tenzij u inhoudelijk nog iets wil bijdragen. Maar ik vrees ervoor.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#35 , 14 jul 2023 17:13

op die website van de overheid vindt u een contactformulier.
daar kan u uw vragen stellen.
uw vraag komt dan terecht bij de gespecialiseerde dienst
waarom gelooft uw die persoon van de BTW administratie niet?
Antwoord op de vraag of wij een een "ontvangstbewijs" moeten uitreiken wanneer de klant hier enkel overnacht en geen ontbijt neemt:

"Volgens mij moet u geen btw-bon afleveren en de factuur enkel op aanvraag of btw-plichtige klant. Dit kan ook digitaal."

En nu Jef007? De ene zegt dat het moet en de andere zegt dat het niet moet.
"tja, als je al geen controleur van FOD financien kan geloven!"

LYNX XX
Berichten: 2547
Juridisch actief: Nee

#36 , 14 jul 2023 17:57

Maak bij de boeking een factuur uit met BTW, de klant/huurder betaalt dan gelijktijdig.
Bij het uitchecken bent u gewoonlijk toch niet aanwezig. De gegevens zijn bekend bij de boeking.

Voordeel van die facturatie is ook dat u de BTW op kosten aanleunende bij de activiteit kunt recuperen en de kosten aftrekken van de belastingen. Mijn opinie de makkelijkste en voordeligste oplossing en correct.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#37 , 14 jul 2023 18:57

Maak bij de boeking een factuur uit met BTW, de klant/huurder betaalt dan gelijktijdig.
Bij het uitchecken bent u gewoonlijk toch niet aanwezig. De gegevens zijn bekend bij de boeking.

Voordeel van die facturatie is ook dat u de BTW op kosten aanleunende bij de activiteit kunt recuperenen de kosten aftrekken van de belaqstingen. Mijn opinie de makkelijkste en voordeligste oplossing en correct.
Iemand boekt in november 2022 om in april 2023 te komen en annuleert 2 dagen voor aankomst.
Dan heb ik in 2022 BTW betaald en nu moet ik een creditnota opmaken in 2023. Als je dan weet dat bij booking.com 1 op de 3 minder dan een week voor aankomst annuleert...

Ik apprecieer de moeite, maar praktisch is het een enorme rompslomp én nog altijd niet in orde voor onze vriend de BTW-controleur. Want ik mag in 2022 geen factuur opmaken. Ik mag die alleen opmaken "na leveren van de diensten", nl. in april 2023. Dat wil ik ook doen, maar alleen als het echt (wettelijk- verplicht is. En die info heb ik nog niet gevonden. Én er is tegenstrijdige info van de FOD zelf.

Maar ik kan sowieso nooit voldoen aan zijn vereiste dat het moet "uitgereikt worden aan de klant op datum van vertrek".

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#38 , 14 jul 2023 19:02

Voordeel van die facturatie is ook dat u de BTW op kosten aanleunende bij de activiteit kunt recuperenen de kosten aftrekken van de belaqstingen. Mijn opinie de makkelijkste en voordeligste oplossing en correct.
Ik kan dit ook als ik geen facturen opmaak. Ik hou een dagontvangstenboek bij. Voor de ene volstaat dit, voor de andere niet.

LeenW
Berichten: 12899

#39 , 14 jul 2023 19:24

Voordeel van die facturatie is ook dat u de BTW op kosten aanleunende bij de activiteit kunt recuperenen de kosten aftrekken van de belaqstingen. Mijn opinie de makkelijkste en voordeligste oplossing en correct.
Ik kan dit ook als ik geen facturen opmaak. Ik hou een dagontvangstenboek bij. Voor de ene volstaat dit, voor de andere niet.
Dagontvangstenboek is de verzameling van de inkomsten, er zijn nog steeds individuele documenten nodig (tickets, btw bonnen etc) nodig als verantwoordingsstuk.

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#40 , 14 jul 2023 19:32

Ik vraag me af waarom ik nog moeite doe, maar wat is er mis met mijn suggestie in #33?

Gewoon factureren op dag van vertrek. Je hoeft er niet bij te zijn, kan perfect via mail. Ik heb in 3 jaar bijberoep nog geen factuur op papier afgedrukt of geen klant gehad waarbij ik niet factureer.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#41 , 14 jul 2023 20:55

Ik vraag me af waarom ik nog moeite doe, maar wat is er mis met mijn suggestie in #33?

Gewoon factureren op dag van vertrek. Je hoeft er niet bij te zijn, kan perfect via mail. Ik heb in 3 jaar bijberoep nog geen factuur op papier afgedrukt of geen klant gehad waarbij ik niet factureer.
Volgens kereltje van de FOD mag dit niet. (blijkbaar mogen wij geen digitale facturen of kassatickets versturen, wij moeten dat op papier kunnen overhandigen aan de klant zelf). Ik moet de factuur (of BTW-bonnetje) op dag van vertrek letterlijk "geven" aan de klant (lees overhandigen). Verzenden per email mag volgens kereltje van de FOD niet.

Ten tweede beschik ik niet over de contactgegevens van de klant. Ik kan enkel via het platform van Airbnb met de klant communiceren. Ik kan geen attachments sturen. Ik heb zelfs zijn emailadres niet. Ik zou dan aan iedereen die gegevens moeten vragen om een factuur te maken die niemand wil. Wij hebben nog nooit een klant gehad die om een factuur vroeg.

Ik gebruik ook geen boekhoudpakket of zo hé. Dus ik zou dit nog allemaal moeten opzetten, en opnieuw, voor wie?

Dus allemaal overkill, te veel werk voor niets (want niemand is vragende partij). Dus wil ik uitsluitsel of ik nu wel dan niet (wettelijk gezien) verplicht ben een (BTW-)betalingsbewijs aan een particuliere klant te overhandigen (als ik geen factuur opmaak) of als het bijhouden van een dagontvangstenboek volstaat.

De ene FOD medewerker zegt van wel en de andere zegt dat het niet moet.

Dus ben ik op zoek naar het juiste artikel die hier uitsluitsel moet over geven.

Van mij mag hier een slotje op. Ze weten het bij de FOD niet, ze weten het bij de boekhouder niet, niemand weet het blijkbaar. Maar wij hebben hier wel een pipo aan ons been die blijft volharden dan het moet. Ik los het praktisch wel op, maar had zo graag het correcte antwoord geweten. Minstens om de administratie voor die paar keer dat we verhuren te minimaliseren. Ik ben bijna meer bezig met de boekhouding dan dat ik tijd steek in de schoonmaak en verhuur van de kamer :-)

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#42 , 20 jul 2023 10:33

Het papieren btw-bonnetje kan vervangen worden door een volledige factuur mits deze factuur aan de klant wordt uitgereikt bij het beëindigen van de dienst. De klant moet dus uw zaak verlaten met de factuur op zak.

Wat verandert er voor de hotels?

https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... -de-hotels


En lees dit ook eens https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... gks-ticket

Normaal als men een horeca zaak begint , zorg dan dat u ten minstens de regels kent., en gaat niet af op de kennis van boekhouders deze mensen zijn niet allemaal gespecialiseerd in de sector nace code 55 en 56 .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2547
Juridisch actief: Nee

#43 , 20 jul 2023 11:29

Het papieren btw-bonnetje kan vervangen worden door een volledige factuur mits deze factuur aan de klant wordt uitgereikt bij het beëindigen van de dienst. De klant moet dus uw zaak verlaten met de factuur op zak.

Wat verandert er voor de hotels?

https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... -de-hotels


En lees dit ook eens https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... gks-ticket

Normaal als men een horeca zaak begint , zorg dan dat u ten minstens de regels kent., en gaat niet af op de kennis van boekhouders deze mensen zijn niet allemaal gespecialiseerd in de sector nace code 55 en 56 .
denlowie terug, is goed zo.

Vraagje aan u :
TS werkt met AIRBNB : is het niet zo dat AIRBNB zelf de facturen uitmaakt aan de bestellers ? Dan is TS toch weinig betrokken bij de afrekeningen met de huurders ( gezien zij er slechts sporadisch zijn ).
Volgens de regels van AirBnb worden de verhuren met staten afgerekend met de verhuurder.
Een factuur met BTW vereist toch geen BTW bonnetje.

Dat is wat de collega's JF hebben trachten duidelijk te maken. TS begeleidt, verwelkomt of wuift uit ook de huurders niet. In dit geval zou ik durven zeggen dat het een deal is tussen AirBnb en TS. In het geval van TS is het zuiver enkel verj-huur met verstrekking van linnen. Dus factuur is makkelijk op voorhand op te stellen.
Sla ik de bal misschien, corrigeer me dan.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#44 , 20 jul 2023 11:48

Het papieren btw-bonnetje kan vervangen worden door een volledige factuur mits deze factuur aan de klant wordt uitgereikt bij het beëindigen van de dienst. De klant moet dus uw zaak verlaten met de factuur op zak.

Wat verandert er voor de hotels?

https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... -de-hotels


En lees dit ook eens https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... gks-ticket

Normaal als men een horeca zaak begint , zorg dan dat u ten minstens de regels kent., en gaat niet af op de kennis van boekhouders deze mensen zijn niet allemaal gespecialiseerd in de sector nace code 55 en 56 .
denlowie terug, is goed zo.

Vraagje aan u :
TS werkt met AIRBNB : is het niet zo dat AIRBNB zelf de facturen uitmaakt aan de bestellers ? Dan is TS toch weinig betrokken bij de afrekeningen met de huurders ( gezien zij er slechts sporadisch zijn ).
Volgens de regels van AirBnb worden de verhuren met staten afgerekend met de verhuurder.
Een factuur met BTW vereist toch geen BTW bonnetje.

Dat is wat de collega's JF hebben trachten duidelijk te maken. TS begeleidt, verwelkomt of wuift uit ook de huurders niet. In dit geval zou ik durven zeggen dat het een deal is tussen AirBnb en TS. In het geval van TS is het zuiver enkel verj-huur met verstrekking van linnen. Dus factuur is makkelijk op voorhand op te stellen.
Sla ik de bal misschien, corrigeer me dan.
Ik ga het eens vergelijken met een tuinfeest.

Dan moet op het einde van het feest een Kasse ticket van de GKS ( of een btw bonnetje of ticket GKS) MAAR de factuur mag 10 dagen na het feest overhandigd worden, dit is wat een GKS kassa betreft en voor de horeca feesten, wat verhuring aan gaat daar staat ik niet zo stil bij omdat ik zeer weinig leden heb die een hotel hebben, ten andere er zijn in Belgie in de nace code 55 in april 2023 maar 6.092 zaken die onder hotel vallen .
, deze bevatten ook campings B&B, vakantie huizen , hotels alles waar men overnacht, in de Nace code 56 is dit 57857 zaken , cafés, restaurants eethuizen frituren enz. en aldeze er niet uit geraakt is het toch simpel om eens een email te sturen naar zijn BTW kantoor , dan heeft hij het antwoord bij zich als er controle is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2547
Juridisch actief: Nee

#45 , 20 jul 2023 11:53

# 44 denlowie

Bedankt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”