Aangifte jaarlijks nagezien op fouten?

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Aangifte jaarlijks nagezien op fouten?

#1 , 12 jul 2023 11:28

Beste allen,


Ik zit te staren op mijn aangifte, maar zit even vast met de volgende vraagtekens:

1.Worden alle aangiftes elk jaar op juist- en volledigheid gecontroleerd door de belastingen, alvorens ze een terubetaling of betaling voorstellen?
Deze vraag stel ik omdat ik mijn aangifte van vorig jaar zou willen overnemen (zoals voorgesteld door de wizard TaxOnWeb), maar plots twijfel ik nu of ik vorig jaar wel alles juist heb ingevuld en zou ik het nu helemaal op een andere manier invullen.

Aansluitend op de vorige: wat indien ik zou veranderen en aanpassen met oprechte bedoelingen om het "juister" te maken en zou blijken dat aangifte vorig toch OK was?

Wat zou ik best doen: aangifte vorig jaar overnemen, omdat die reeds gecontroleerd en juist ZAL zijn of aanpassen en veranderen daar waar ik denk dat ik vorig jaar de mist ben ingegaan?

2. Voor een hypotheek eigen woning: is eerste datum opname lening of datum herfinanciering bepalend voor de belastingaangifte?

Alvast bedankt voor de hopelijk snelle tips!


Vg,

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 12 jul 2023 11:36

Nazicht gebeurt vaak pas later, de Fiscus heeft 3 jaar de tijd om alles na te kijken (7 jaar bij fraude). In uw geval lijkt het mij beter zelf contact op te nemen met de Fiscus om uw probleem op te lossen en te kijken wat de juiste methode is. In principe worden er dan ook geen boetes gegeven aangezien u spontaan regulariseert.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2023 12:08

Voor punt 1. Van waar die plotse twijfel ? Helemaal anders invullen dan vorig jaar ? Reden en omtrent welke rubrieken ? En welke foute invulling ?

Voor punt 2. : zie deze link htttps://www.vlaanderen.be/belastingvermindering ... -woonbonus

Reclame

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2023 12:15

OK, bedankt voor de tip. Bij nader (in-)zicht ben ik ervan overtuigd dat het de voorbije jaren alsnog goed is ingevuld.

Alleen twijfel ik nog over mijn 2e vraag:

Onder Rubriek I,2b staat: Hebt u in 2, b interesten, kapitaalaflossingen of premies vermeld die slaan op een lening gesloten in 2013 of 2014? JA/NEEN?

Mijn lening is van 2005, maar heb ik laten herfinancieren in 2014.
Is dan de lening van 2005 en dus duid ik NEEN aan?
OF
is lening van 2014 en dus duid ik JA aan?

Als iemand me hiermee zou kunnen verder helpen, dan ik de aangifte aflsuiten en doorsturen.

Bedankt alvast!

Vg,

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 jul 2023 12:19

Uw kapitaalsaflossingen blijven gebeuren volgens het principe bij de lening van 2005. Herfinanciering heeft geen invloed. Dus : neen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2023 12:20

Voor punt 1. Van waar die plotse twijfel ? Helemaal anders invullen dan vorig jaar ? Reden en omtrent welke rubrieken ? En welke foute invulling ?
Ik zit bij VAK 10 (de hypotheken) en was even in de war door de verschillende datums, maar bij een 2e lezing zie ik dat het toch OK is.

Alleen twijfel ik nog over het volgende:
Onder Rubriek I,2b staat: Hebt u in 2, b interesten, kapitaalaflossingen of premies vermeld die slaan op een lening gesloten in 2013 of 2014? JA/NEEN?

Mijn lening is van 2005, maar heb ik laten herfinancieren in 2014.
Is dan de lening van 2005 en dus duid ik NEEN aan?
OF
is lening van 2014 en dus duid ik JA aan?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2023 12:47

Voor punt 1. Van waar die plotse twijfel ? Helemaal anders invullen dan vorig jaar ? Reden en omtrent welke rubrieken ? En welke foute invulling ?
Ik zit bij VAK 10 (de hypotheken) en was even in de war door de verschillende datums, maar bij een 2e lezing zie ik dat het toch OK is.

Alleen twijfel ik nog over het volgende:
Onder Rubriek I,2b staat: Hebt u in 2, b interesten, kapitaalaflossingen of premies vermeld die slaan op een lening gesloten in 2013 of 2014? JA/NEEN?

Mijn lening is van 2005, maar heb ik laten herfinancieren in 2014.
Is dan de lening van 2005 en dus duid ik NEEN aan?
OF
is lening van 2014 en dus duid ik JA aan?
Hetzelfde invullen als vorig jaar.

https://www.practicali.be/blog/herfinan ... e-gevolgen

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2023 23:09

Worden alle aangiftes elk jaar op juist- en volledigheid gecontroleerd door de belastingen, alvorens ze een terubetaling of betaling voorstellen?



Wat zou ik best doen: aangifte vorig jaar overnemen, omdat die reeds gecontroleerd en juist ZAL zijn of aanpassen en veranderen daar waar ik denk dat ik vorig jaar de mist ben ingegaan?
Om nog even op dat punt te antwoorden. Er gebeuren een aantal automatische checks, maar daarnaast is de kans op een grondige menselijke controle minimaal. Laatste cijfers die ik gezien heb gaat dit om minder dan 1% kans dat iemand uw aangifte controleert.

Feit dat er geen opmerkingen op uw aangifte van vorig jaar zijn gekomen, zegt dus weinig.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jul 2023 09:44

Bedankt voor de reacties iedereen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”