Eigendom of niet.

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Eigendom of niet.

#1 , 11 jul 2023 08:23

We zijn gescheiden maar blijven gezamenlijke eigenaar van het appartement. Ik heb tot mijn overlijden het vruchtgebruik van het appartement. Mijn ex-man woont in Nederland en heeft daar geen eigendom. De belastingen rekenen hem nu, omdat hij elders woont, onroerende inkomsten aan alsof hij een tweede eigendom heeft.
Is dit juist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2023 08:32

- In welk land werkt uw ex?
- of geniet hij een pensioen? Welk land betaalt dit pensioen? Gaat het om een ambtenarenpensioen? waar opgebouwd? welke nationaliteit?
- is uw ex in Nederland gedomicilieerd? Met andere woorden staat hij in de basisadministratie in Nederland ingeschreven en werd hij in België uitgeschreven?
- wie vordert de belastingen? België of Nederland?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2023 09:01

Is dit dezelfde topic als in rubriek Belastingen, BTW, Accijnzen topic belastinginkomsten onroerend goed ??

Topic waarin TS ook geen verdere info verstrekt.

Reclame

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2023 09:12

Neen dit heeft niets te maken met wat u u aangeeft.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2023 09:55

Kan u mijn vragen beantwoorden? De antwoorden zijn immers belangrijk om het topic correct te kunnen duiden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2023 11:48

Mijn ex-man is gepensioneerd ambtenaar van de NMBS. Woont in Nederland en heeft geen eigendom. Is in onze gemeente uitgeschreven. Is gedomicilieerd in Nederland. België vordert de belastingen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jul 2023 15:10

De door u verstrekte informatie is cruciaal om een correct antwoord te kunnen geven. Het werpt een heel ander licht op uw topic. Als hij de Belgische nationaliteit bezit, dan is hij over zijn ambtenarenpensioen personenbelasting verschuldigd in België. Als hij nog een privaatrechtelijk pensioen geniet, zal hij hierover belast worden in Nederland idem dito voor wat eventuele Nederlandse pensioenen betreft. Dit gebeurt in uitvoering van het Nederlands-Belgische dubbelbelastingverdrag. Uw ex-man moet dus een aangifte personenbelasting doen in België en in Nederland. Het is belangrijk dat hij my minfin consulteert om na te gaan of de eigendom correct werd geregistreerd. Ga ik er correct vanuit dat u ieder de helft in blote eigendom hebt en dat u het V.G. heeft over het geheel en dat dit ook zo notarieel werd vasgelegd en vooral geregistreerd?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2023 08:04

Ik heb het volle vruchtgebruik, in akte door notaris vastgelegd. Mijn ex-man heeft geen private inkomsten.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 12 jul 2023 14:16

Dan kan hij alleszins in B niet belast worden. Omdat hij blote eigenaar is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jul 2023 08:37

Dank voor de hulp!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”