belasting inkomsten onroerende goederen

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

belasting inkomsten onroerende goederen

#1 , 07 jul 2023 09:31

Schets:
Gescheiden. Eigendom appartement, blijft op onze beide namen staan. Ik blijf het appartement bewonen en ex-partner woont in Nederland.
De aanrekening van het kadastrale inkomen blijft in onze eigendom toekomen en betaal ik. Mijn ex-echtgenoot moet nu belasting betalen als inkomsten van onroerende goederen ondanks er totaal geen inkomsten worden verworven. Daar hij in Nederland woont en er zelf geen eigendom heeft wordt het toch aangerekend als inkomsten van onroerende goederen.
Mijn vraag: is dit juist? Is er een mogelijkheid om dit te veranderen?

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 jul 2023 10:26

Zolang uw echtgenoot mede-eigenaar is zal hij hier moeten voor betalen in zijn personenbelasting. Oplossing kan zijn : dat hij het vruchtgebruik - niet de eigendom- afstaat aan u. Gezien de situatie best maar tijdelijk. Moet wel via notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eiyamrofni
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2023 12:03

In onze akte staat dat ik het vruchtgebruik heb van het appartement. Alles werd door hem ondertekend.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 jul 2023 12:16

In onze akte staat dat ik het vruchtgebruik heb van het appartement. Alles werd door hem ondertekend.
De vruchtgebruiker moet alle belastingen betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 jul 2023 13:46

In onze akte staat dat ik het vruchtgebruik heb van het appartement. Alles werd door hem ondertekend.
Weet de registratie/kadaster/fiscus dat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2023 15:13

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12877

#7 , 08 jul 2023 15:55

NL wetgeving, niet van toepassing in België.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2023 22:42

# Gezien de ex-man in Nederland woont is de Nederlandse belastingwetgeving wel degelijk van toepassing. Ik heb de link geplaatst zodat T.S. zich een idee kan vormen hoe het Nederlands belastingstelsel werkt en welke elementen in aanmerking worden genomen voor de berekening van de verschillende premies zoals bv. ziektekostenverzekering. Misschien in de toekomst even nadenken vooraleer je zulke straffe uitspraken doet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12877

#9 , 09 jul 2023 10:23

# Gezien de ex-man in Nederland woont is de Nederlandse belastingwetgeving wel degelijk van toepassing. Ik heb de link geplaatst zodat T.S. zich een idee kan vormen hoe het Nederlands belastingstelsel werkt en welke elementen in aanmerking worden genomen voor de berekening van de verschillende premies zoals bv. ziektekostenverzekering. Misschien in de toekomst even nadenken vooraleer je zulke straffe uitspraken doet.
Dit vind ik wel heel frappant. U hebt duidelijk ontoereikende kennis van deze materie en dan gaat u mij beschuldigen van straffe uitspraken?

De Nederlandse belastingwetgeving heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met de problematiek van TS. Het is de Belgische fiscus (dienst BNI) die de ex op basis van Belgische wetgeving belast, aangezien de woning in België is gelegen en het dus om Belgische inkomsten gaat.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 09 jul 2023 11:39

TS beweert dat ex het vruchtgebruik heeft afgestaan. In welke akte? Is dat via notaris gegaan? Blijkbaar weet fiscus dat niet. Controleer op myminfin en/of contacteer fiscus in Aalst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2023 11:52

Het gaat hier over de personenbelasting, niet over de onroerende voorheffing.

TS is uw ex Nederlander of Belg, vaste domicilie in Nederland, werkt hij in Nederland ?

https://wetten.overheid.nl/BWBV0001563/2013-09-01

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 09 jul 2023 14:03

Zolang de ex vruchtgebruik heeft op die woning,moet hij hier personenbelasting betalen. Code 1106 in aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jul 2023 22:18

#12 als de ex in Nederland woont en in Nederland werkt, is hij belastingen verschuldigd in Nederland. Weet je nog werkland is belastingland. De domicilie telt en niet het vruchtgebruik.

Ik raad TS ten stelligste aan om de vakbond, afdeling grensarbeid, te raadplegen. Zij zullen u met meer kennis van zaken dan dit juridisch forum kunnen helpen. Ook contact met de belastingdiensten kan u hierin helpen.

U kan de vraag ook altijd stellen via belintax.

Om de zaak correct te duiden, verzoek ik TS de volgende vragen te beantwoorden:

- In welk land werkt uw ex?
- is uw ex in Nederland gedomicilieerd? Met andere woorden staat hij in de basisadministratie in Nederland ingeschreven en werd hij in België uitgeschreven?
- wie vordert de belastingen? België of Nederland?

#9 Ik ga hier geen polemiek over voeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”