aanpassing percentage bedrijfsvoorheffing zonder verwittiging werknemer

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

aanpassing percentage bedrijfsvoorheffing zonder verwittiging werknemer

#1 , 06 jun 2023 08:52

goeie morgen
ik kreeg mijn vereenvoudigde aangifte binnen en werd slecht toen ik the outcome zag. 3Xmeer te betalen dan het jaar ervoor.
ik ben alleenstaande moeder met 2 kids dus ik heb het al niet breed
ik stuurde dit door naar mijn boekhoude en die stelde vast dat de BV met 2% verlaagd werd tov het jaar ervoor
navraag intern bij de personeelsdienst zegt letterlijk "er werd voor 2022 voorzien dat de werknemer meer netto zou overhouden op het einde van de maand, dit voor de personenbelasting beter aan te sluiten op de eindafrekening. ook in 2023 en 2024 wordt dit verder gezet;
Indien je moet bijbetalen is het beter om iedere maand een extra bedrag aan BV te laten afhouden. hiervoor dient er een formulier ingevuld te worden. heel veel mensen doen dit."
moet dat niet eerst gemeld worden ? ik zou hier nooit mee ingestemd hebben
denken dat je xeur meer verdient maar het is helemaal niet zo
waar kan ik hiermee terecht aub ? ik ben neit gesyndiceerd. nooit gedacht dat dit nodig zou zijn. ik heb hier 30 jaar dienst.
dank alvast
sofie
Sofie

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jun 2023 09:37

Die aanpassing voorheffing is voor iedereen van toepassing, de werkgever moet de bestaande barema's toepassen. Indien u nu heel wat meer moet betalen is er waarschijnlijk een andere reden. Kloppen alle gegevens? Aantal kinderen ten laste, alleenstaande moeder (code 1101). Onderhoudsgeld? Kijk zo'n zaken na!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2023 09:57

reactie Wanton correct

Wat zegt uw boekhouder buiten die 2% ?? Hij/zij moet u duidelijk kunnen maken waar het verschil zit. Vergelijking met aangifte 2022 en deze van 2023.

Controle van de vooraf ingevulde vereenvoudigde aangifte is NOODZAKELIJK.
Werd op het JF al meermaals aangehaald.
Zie ook RUBRIEK BELASTINGEN-BTW-ACCIJNZEN
Topic Woonbonus verkocht huis reactie # 5

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 06 jun 2023 10:15

"navraag intern bij de personeelsdienst zegt letterlijk "er werd voor 2022 voorzien dat de werknemer meer netto zou overhouden op het einde van de maand, dit voor de personenbelasting beter aan te sluiten op de eindafrekening. ook in 2023 en 2024 wordt dit verder gezet;"

Als werkgever zich aan de schalen van de bedrijfsvoorheffing die in het staatsblad worden gepubliceerd houdt, is er geen enkel vuiltje aan de lucht. Het zou mijn tenzeerste verbazen dat werkgever de wet zou overtreden door een te lage BV in te houden, dan zou overigens het computerprogramma van de werkgever ook wel tilt slaan.


LeenW
Berichten: 12827

#6 , 06 jun 2023 11:07

Uiteindelijk blijft dit wel een nuloperatie, technisch gezien is er dus geen schade die u kunt verhalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”