BTW recuperatie op een kantoorboot

Poike
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BTW recuperatie op een kantoorboot

#1 , 01 jun 2023 12:12

Ik zou een relatief grote boot willen kopen (36 meter op 5 meter) om er mijn bedrijfsactiviteiten (videoproducties) op uit te oefenen en die een vaste ligplaats heeft. Er kan gevaren worden met de boot (enkel voor 5-jaarlijkse verplichte inspectie van de romp) naar een werf. Voor de rest blijft de boot liggen op zijn vast adres met concessie van waterwegen.
Ik zou de boot willen kopen in mijn vennootschap. En het is dus geen pleziervaart boot. Enkel kantoor en een kleine woonstudio
De boot is nu eigendom van een vennootschap

Vraag :
1. Is de BTW volledig recupereerbaar?
2. Indien ik me persoonlijk domicilieer op de boot, hoe zit het dan met de BTW?
3. Indien volledig BTW recupereerbaar, kan ik persoonlijk huur betalen aan mijn vennootschap?
met dank voor uw deskundig advies.

LeenW
Berichten: 12839

#2 , 01 jun 2023 12:37

1) BTW is aftrekbaar voor zover aan Artikel 45 §1 is voldaan, hangt er dus van af waar u deze voor gebruikt (zie hieronder)
2) U gaat dan een verdeling moeten maken privé/beroepsmatig gebruik
3) Dan maakt u er m.i. een woonboot van en is de btw niet aftrekbaar, aangezien de verhuur van onroerende goederen vrijgesteld van btw is.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2023 13:31

Zeer persoonlijke visie op deze topic : TS probeert op een onkoosjere manier tedoen aan zelfverrijking op de kosten van de belastingbetaler.
Het valt mij op dat de vennootschap reeds eigenaar is van de boot. Hoe is die aankoop in de vennotschap geboekt ( qua fiscus en BTW ) ??
Bedrijfsdoelen en activiteiten van TS en vennootschap spelen hier een grote rol.
Videoproducties roepen vragen op ?? Welke en voor welk doel ??

Ik denk dat hier een goede ervaren rat van een boekhouder zal nodig zijn.

https://ondernemerschap.be/mag-je-een-b ... t-fiscaal/

Een gemotiveerde ervaring belasing - en BTW controleur zal hier een deftig onderzoek aan wijden, en uit ervaring wetende dat deze personen zeer onderlegd zijn ?

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related

wanneer u deze link niet kunt lezen ( betaalbaar ) TIK DAN OP GOOGLE wanneer zijn de kosten van een jacht aftrekbaar ? Indicator.be

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”