KI van werkatelier invullen op de aangifte?

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

KI van werkatelier invullen op de aangifte?

#1 , 17 mei 2023 12:59

Ik was de belastingsaangifte van mijn ouders aan het nakijken (beide gepensioneerd en al in de 80).
Mijn vader is altijd zelfstandige geweest en hij werkte in zijn werkatelier. Dat is een apart gebouw, achter de gezinswoning, op hetzelfde perceel grond.
Dat gebouw heeft een eigen KI, apart en verschillend van de gezinswoning.
De laatste jaren hebben mijn ouders dat KI (van het werkatelier) vermeld op hun belastingaangifte. Op hun Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte stond dit KI dit jaar niet meer vermeld. Vorig jaar wel.
Ik heb het veiligheidshalve dit jaar ook maar bij op de aangifte gezet.

Maar wat denken jullie? Moet dit KI van een werkatelier, van iemand die op pensioen is, nog aangegeven worden in de persoonsbelasting?
Ter verduidelijking: In dit werkatelier heeft geen commerciële activiteit meer plaats. Het wordt ook niet verhuurd of zo. Het genereert geen inkomsten voor mijn ouders.

etienne1948
Berichten: 33

#2 , 21 mei 2023 10:52

u kan deze 2 KI's beschouwen als 1 geheel, daar dit gebouw bij de woning hoort en nu privé is gebruikt. Dit is ook het geval indien uw garage een apart KI heeft maar toch bij de woning hoort.


Reclame

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2023 11:10

Voor zover ik ondertussen begrijp moet je het KI van de eigen woning niet aangeven in de aangifte. Het betalen van de onroerende voorheffing ('grondlasten') stelt je verder vrij van belasting.
Elk ander KI moet blijkbaar wél aangegeven worden. Dus ook het KI van het (verder ongebruikte) werkatelier van mijn vader.....

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”