Gesplitste aankoop vastgoed - Vruchtgebruik invullen op belastingaangifte?

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Gesplitste aankoop vastgoed - Vruchtgebruik invullen op belastingaangifte?

#1 , 11 mei 2023 09:58

Onze dochter heeft een appartement aangekocht in 2022. Ze heeft de aankoop samen met mijn vrouw en mezelf gedaan als een 'gesplitste aankoop van onroerend goed'.
Mijn vrouw en ik hebben het vruchtgebruik (~25% van de aankoopsom).
Onze dochter heeft de naakte eigendom (~75% van de aankoopsom). Zijzelf gaat wonen in het appartement.

Mijn vrouw en ik hebben ons deel in de aankoop betaald met beschikbare gelden.
Onze dochter heeft voor de aankoop een hypothecaire lening aangegaan, waarvoor mijn vrouw en ik mee borg staan. Maar de dochter betaalt zelf de maandelijkse premies voor de afbetaling van de lening.

Mijn vraag is: Hoe moet ik de aankoop van dit vruchtgebruik aangeven in onze belastingsaangifte van 2023?
Gezien wij de aankoop gedaan hebben met beschikbare gelden. Mijn vrouw en ik hebben (als 'medeontleners') van de bank ook een fiscaal attest gekregen voor het hypothecair krediet (net als de dochter uiteraard), maar gezien wij zelf geen afbetalingen doen, vermoed ik dat we dit niet in de belastingsaangifte moeten opnemen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 mei 2023 17:46

Het is de vruchtgebruiker die jaarlijks het (niet-geïndexeerde) KI (volledig) moet aangeven in zijn belastingaangifte (rubriek 1106)..
Uw borgstelling verandert daar niets aan en is dus irrelevant.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2023 08:39

Bedankt voor uw antwoord, Thomas!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”