Vakbondsbijdrage & arbeidsongeschiktheid

vital
Topic Starter
Berichten: 8

Vakbondsbijdrage & arbeidsongeschiktheid

#1 , 09 mei 2023 12:35

Ik ben arbeidsongeschikt en krijg een ziekteuitkering.

Ik ben ook bij de vakbond (nodig wegens proces ivm mijn arbeidsonschiktheid de vorige jaren).

Ik krijg hiervan een fiscaal attest:

"U heeft tijdens het jaar 2022 in totaal een bedrag van 136,60 EUR betaald als vakbondsbijdrage. U kan dan ook
het bedrag op de fiscale fiche 281.13 verminderen met 28,50 EUR en wel op volgende wijze:
De rubriek 260: 28,50 EUR
De rubriek 264: 0,00 EUR
Indien u deze vakbondsbijdragen in mindering brengt van uw ontvangen werkloosheidsuitkeringen dient u dit
attest als bijlage toe te voegen bij de aangifte die u indient bij de belastingen."

Rubriek 260 kan ik natuurlijk niet verminderen met 28.50 € aangezien dit voor mij op 0 staat.
Ik heb een bedrag staan in vak 266 (Gewone wettelijke uitkeringen bij ziekte of invaliditeit), kan ook dit vak met die 28,50€ verminderd worden?

Gaat natuurlijk maar over een klein bedrag, maar alle kleintjes helpen...

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2023 16:34

Het feit is dat u ziekteuitkeringen geniet en niet werkloosheidsuitkeringen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 mei 2023 17:52

Best zwijgen van die bijdrage. Vorig jaar zo'n situatie voorgehad. Als je die bijdrage aftrekt, moet je wel aangifte doen van de ontvangst van de vakbondspremie. Dat staat ook op dat document. Maar je krijgt daar geen fiche voor. Dus zelf bij elkaar zoeken!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

vital
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 10 mei 2023 09:41

Ok bedankt, zal het dan maar zo laten.
(Ik heb wel geen premie(s) ontvangen van de vakbond, enkel maar bijdrages geleverd.)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”