Belasting omwijken

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Belasting omwijken

#1 , 03 mei 2023 11:55

Ik werk bij een start-up en betaal slechts ongeveer 150 euro per maand aan belastingen. Dit doen ze door 250 euro "kosten aan werkgever" toe te voegen aan mijn salaris. Vandaag heb ik mijn vakantiegeld ontvangen en het is slechts 800 euro, terwijl het vorig jaar veel meer was.

Zou dit komen doordat ze belasting proberen te ontwijken en kan ik hierdoor in de problemen komen? Ik wil geen enorme belastingaanslag aan het eind van het jaar.

puttemanp
Berichten: 613

#2 , 03 mei 2023 11:59

Heb je je loonbrief al nagekeken? Hoogstwaarschijnlijk werd jouw vakantiegeld uit dienst verrekend.

Greetz,

P.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2023 12:07

Heb je je loonbrief al nagekeken? Hoogstwaarschijnlijk werd jouw vakantiegeld uit dienst verrekend.

Greetz,

P.
Ik zie niets vreemds in mijn loonfiche behalve de 250 euro "kosten aan werkgever". Ik ben begonnent bij deze start-up op 21 maart vorig jaar met een vast contract. Ik denk dat het vakantiegeld hoger zou moeten zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 mei 2023 12:35

Staan er effectieve kosten tegenover deze vergoeding? Zo niet, kan dat zeker een probleem geven.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2023 13:28

kosten eigen aan de werkgever : kunnen ofwel forfaitair of bewezen kosten
Bewezen kosten moeten gestaafd zijn met detail/tickets/onkostennota's ...
Forfaitair is een zelfde bedrag per maand op een reële basis en dikwijls in ruling met de fiscus.

Beide moeten vermeld worden op de belastingsfiches onder de vermelde rubrieken.

Deze kosten zijn vrij van belasting voor de werknemer.

Opgepast forfaitaire kosten moeten aannemelijk zijn, en worden dikwijls toegepast na goedkeuring van de fiscus of later na kontrole.

Wat betreft uw vakantiegeld en bedrijfsvoorheffing, geen idee wegens gebrek aan info, werkzaamheden in 2022 ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”