Factuur i.p.v btw-bonnetje en GKS

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Factuur i.p.v btw-bonnetje en GKS

#1 , 01 mei 2023 14:47

Dag

Ik heb een platform ontwikkelt voor een restaurant om online bestellingen te ontvangen. Maar ik heb (voorlopig) geen connectie gemaakt tussen het platform en een bonnen-printer waar het btw-bonnetje uitkomt noch een connectie met een POS-kassasysteem. Dit wil zeggen dat - tenzij het restaurant het zelf manueel doet - de gebruiker geen bonnetje meekrijgt bij zijn bestelling.

Wel is het zo dat de gebruiker die een bestelling plaatst direct nadat het restaurant aangeeft dat de bestelling geleverd is een factuur ontvangt in zijn mail. Deze factuur is voor de gebruiker ook zichtbaar in zijn account.

Het restaurant heeft op hun beheer-paneel ook een overzicht van al hun verkoopfacturen.

Is een overzicht van deze facturen voor de gebruiker en het restaurant ook genoeg om te voldoen aan de wetgeving omtrent het verplicht meegeven van BTW-bonnen? Is dit ook voldoende om te voldoen aan de "witte kassa"? EN is het ok als deze facturen niet gedownload kunnen worden, maar in de boekhouding verwezen kan worden naar een unieke link waar deze factuur op te vinden is?

geregistreedkassasysteem.be zegt namelijk het volgende:
Het papieren btw-bonnetje kan vervangen worden door een volledige factuur mits deze factuur aan de klant wordt uitgereikt bij het beëindigen van de dienst. De klant moet dus uw zaak verlaten met de factuur op zak.

LeenW
Berichten: 12843

#2 , 01 mei 2023 16:28

Is het takeaway? GKS is enkel nodig vanaf 25000 jaaromzet ter plaatste.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2023 11:40

maar 25000€ omzet zonder BTW is in de horeca zeer weinig dit is bijna niet te doen. dit is op 240 dagen maar 104€ verkoop per dag ???.
Als je weet heeft van restaurants in Belgie die 2.500.000€ belastbaar inkomen heeft !

En worden deze bestelling ook genoteerd op de blakbox ?? want dit is zeker verplicht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 02 mei 2023 11:45

maar 25000€ omzet zonder BTW is in de horeca zeer weinig dit is bijna niet te doen. dit is op 240 dagen maar 104€ verkoop per dag ???.
Als je weet heeft van restaurants in Belgie die 2.500.000€ belastbaar inkomen heeft !

En worden deze bestelling ook genoteerd op de blakbox ?? want dit is zeker verplicht .
Het is 25.000 omzet ter plaatse. Aangezien TS het over online bestellingen heeft, vermoed ik dat het om takeaway gaat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2023 21:53

Weet ik maar de takeaway word bij de ontvangsten te plaatse gerekend, er zijn er zeer weinig hoor met 25.000€ zelfs geen frituur haalt dit , en al zeker geen pita zaken dit zijn nu de goudmijntjes die scheppen de poen. ik vrees dat u niet weet wat deze per dag verkopen zijn ook zeer laat open .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2023 00:07

Ik dacht er net aan: Het restaurant krijgt deze bestellingen binnen maar zal deze zelf ingeven in het kassa-systeem. Het kassa-systeem regelt heel deze poespas.

Het is net hetzelfde principe als een bestelling via de telefoon doen, dan moeten ze de bestelling ook nog zelf ingeven in hun kassa-systeem. Nu krijgen ze het gewoon via een website binnen.

Dit is dus eigenlijk niet mijn zorg.

En het is inderdaad takeaway.
Laatst gewijzigd door Pogex op 03 mei 2023 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”