Boekhouder tovert facturen

Whatodo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boekhouder tovert facturen

#1 , 28 mar 2023 14:19

Beste,

Ik werk als zelfstandige en werk met een boekhoudkantoor voor mijn jaarlijkse aangifte.

Een paar jaar geleden was dit 1 persoon. Die rekende mij 100 euro aan per jaar voor de belastingaangifte. Hij kende mijn situatie goed. Af en toe belde ik hem of hij mij om te zien wat voor documenten ik moest voorleggen voor een correcte aangifte.

Toen ik op vakantie was en ik reeds een tijdje niks meer van mijn boekhouder gehoord had stuurde ik hem een mailtje om te zien wat hij nodig had van mij(want de deadline van de aangifte was heel close).

Ik kreeg een mail terug dat mijn boekhouder op pensioen was en er niet meer werkte en dat ze overgenomen waren door een groter kantoor.

Ze kenden mijn situatie helemaal niet en hebben daardoor een verkeerde aangifte gedaan(in 2021). Waardoor ik uiteraard meer e-mails stuurde en telefoneerde om het te kunnen fixen.
Plots kreeg ik hiervoor facturen.. ik betaalde deze gewoon zonder echt te weten hoe ze tot deze factuur bedragen kwamen want hiervoor was het gewoon een jaarlijkse kost van 100euro. Alles was toen trouwens altijd correct.

Ik liet het echter zo. Maar daarna kreeg ik vaker facturen opgestuurd, blijkbaar moest ik nu betalen voor elke communicatie, zonder dat dit me werd medegedeeld.(mss contractueel via online handtekeningen, moet nog wat verder uitpluizen maar tot zover vind ik nergens hun “uurtarief” terug)

Nu recent maakte mijn boekhouder weer een grote fout waardoor ik 1000 à 2000 euro meer moet betalen aan belastingen. Een fout die ontstond doordat ze mijn situatie helemaal niet kenden en forfetaire onkosten gebruikten ipv dat ik ze zelf aangaf. Hierdoor deed ik zelf vrij veel research en stuurde hen wat e-mails en telefoneerde ik hem ook om te zien hoe we deze fout konden rechtzetten.

Tot mijn grote verbazing stuurden ze mij terug een factuur voor deze e-mails en dat telefoongesprek.. ik zei dat het absurd is mij aan te rekenen voor emails waarin ik uitleg vraag over waar de factuur uit bestaat en hoe ze tot dit bedrag kwamen.

Ik besloot slechts een deel te betalen van een factuur die bestond uit prestaties geleverd tem 31/12/2022. Waarin ik hen ook uitlegde dat ik niet betaal voor emails waarin ik uitleg vraag over een factuur en al zeker niet voor emails ivm hun wanprestaties. In diezelfde mail zei ik ook dat ik de samenwerking met hen stopzet en wenste hen een goed nieuwjaar en dat ik er van uitging dat alles nu betaald is. Adios.

Maar plots stuurde ze me nog een extra factuur van 200euro. Ik heb er niet meer op gereageerd want ze toveren letterlijk facturen uit hun mouw in de hoop dat ik het betaal.
Nu een maand later krijg ik een e-mail van hun advocaat en incassobureau dat ik de 200 euro moet betalen + 50 euro aan incasso kosten etc etc. anders komt het voor de rechtbank(zeggen ze)

Dit voelt allemaal aan als pure diefstal.
Wat is de beste manier om hier mee om te gaan?

Mvg,
M.

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 mar 2023 15:02

Facturen negeren is nog nooit een goed idee geweest. U moet elke factuur officieel en inhoudelijk protesteren. Het is dan inderdaad aan hun om u te gaan dagvaarden als zij nog betaling willen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2023 16:24

Het is zeer moeilijk om in dit topic een ernstig antwoord te geven.
Werkt u volledig als zelfstandige of als zelfstandige in bijberoep ?
Heeft u een contract afgesloten met het nieuwe boekhoudkantoor ?
Bovendien lees ik verschillende keren : hij kende mijn situatie en zij kennen mijn situatie niet. De collega's van het JF kennen uw situiatie ook niet. Hoe dan beoordelen ?
Activiteit, omzetten, hoeveel facturen en welke aangiften en verwerkingen ?

U zult toch meer duidelijkheid moeten scheppen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2023 05:53

U spreekt van 100 euro voor de aangifte bij uw oude boekhouder. Ok, maar daarnaast deed die neem ik aan toch ook uw boekhouding en die betaalde u ook?

Als het nieuwe kantoor plots facturen begon te sturen, hebt u toch een overeenkomst met hen. Hoe komen ze anders aan uw documenten? Vergelijkt u niet de prijs van appelen (aangifte) met peren (boekhouding) bij hen?

jef007
Berichten: 1681

#5 , 29 mar 2023 19:59

""Heeft u een contract afgesloten met het nieuwe boekhoudkantoor ?""

simpel : de oude boekhouder heeft zijn klantenbestand verkocht aan de nieuwe boekhouder

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2023 20:07

""Heeft u een contract afgesloten met het nieuwe boekhoudkantoor ?""

simpel : de oude boekhouder heeft zijn klantenbestand verkocht aan de nieuwe boekhouder
Dat vind ik helemaal niet zo simpel. Dan moet je er als klant nog steeds mee akkoord gaan.

Bovendien, in het geval van een boekhouder kan die pas werken als je hem documenten bezorgt. Dus de TS heeft dan toch bewust met dat nieuwe kantoor samengewerkt.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mar 2023 07:44

""Heeft u een contract afgesloten met het nieuwe boekhoudkantoor ?""

simpel : de oude boekhouder heeft zijn klantenbestand verkocht aan de nieuwe boekhouder
Dat vind ik helemaal niet zo simpel. Dan moet je er als klant nog steeds mee akkoord gaan.

Bovendien, in het geval van een boekhouder kan die pas werken als je hem documenten bezorgt. Dus de TS heeft dan toch bewust met dat nieuwe kantoor samengewerkt.
Sluit mij aan bij Thomas.
Maar spijtig dat TS geen nadere info en klaarheid verstrekt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”