Vrouw ten laste

Glenn87
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vrouw ten laste

#1 , 22 mar 2023 14:53

Even de situatie kort schetsen. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen (heb deze ook ten laste). Mijn vrouw zou graag huismoeder worden om ten volle voor de kinderen te zorgen. Als ik haar ten laste neem zou mijn nettoloon een paar honderd euro per maand moeten stijgen. De vraag die ik mij hierover stel is,zal ik deze nettoloon stijging terug verrekend zien in mijn jaarlijkse eindbelasting of heeft dit hier geen invloed op. Concrete berekening: nettoloon stijging 350€/maandx12=4200€
Eindbelasting jaarlijks ongeveer +5500€. Is dit dan volgend jaar 5500-4200=1300€ of zal dit ongeveer een 5500€ blijven? Het zou super zijn als iemand meneer deze vraag zou kunnen helpen. Bedankt Glenn

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2023 15:15

Echtgenote is nooit persoon ten laste. Zie uitleg over huwelijkscoëfficient.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ste/andere

Glenn87
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2023 17:13

Bedankt voor je reactie. Dit had ik inderdaad al eens bekeken. Maar volgende staat effectief op loonbrief als uitleg op de afkortingenlijst: aanduiding of de echtgenoot/partner ten laste is. De partner is ten
Laste indien deze geen beroeps- of vervangingsinkomen heeft. Dit lijkt dan wat tegenstrijdig te zijn.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 mar 2023 17:51

Bedankt voor je reactie. Dit had ik inderdaad al eens bekeken. Maar volgende staat effectief op loonbrief als uitleg op de afkortingenlijst: aanduiding of de echtgenoot/partner ten laste is. De partner is ten
Laste indien deze geen beroeps- of vervangingsinkomen heeft. Dit lijkt dan wat tegenstrijdig te zijn.
Dat is inderdaad fout geformuleerd!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2023 16:46

De bedoeling is dat de werkgever kan uitmaken bij wie hij de kinderen als ten laste moet inschrijven en hiermee rekening moet houden bij de berekening van de voorheffing. Als de moeder niet meer werkt, is de werkgever inderdaad gehouden om met de kinderen rekening te houden bij de berekening van de voorheffing van zijn werknemer(papa).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”