autofiscaliteit

tbo83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

autofiscaliteit

#1 , 03 mar 2023 20:27

Kan je als zelfstandige in hoofdberoep (eenmanszaak) autokosten inbrengen obv de forfaitaire kilometervergoeding (momenteel 0,4259/km), ongeacht welke auto je hebt dus ook voor diesel/benzine? Het gaat niet over woon-werkverkeer, maar kilometers voor opdrachten enz.

Indien ja, waar staat dit ergens in de wetgeving? Ik vind alleen maar iets terug over werkelijke kosten die je moet bewijzen.


tbo83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2023 20:43

daar staat niks over forfait
ik lees vaak dat men het wel toepast maar vind nergens waar het in de wetgeving staat dat het toegestaan is

Reclame

Nicolas90
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2023 21:12

Het principe voor beroepsverplaatsingen in een eenmanszaak is dat u de kosten ten bedrage van het beroepsmatige gebruik in mindering kan brengen. Of m.a.w., u dient uw werkelijke kosten te bewijzen en in kost te nemen in verhouding tot uw geraamde beroepsgebruik.

De forfaitaire kilometervergoeding is een afzonderlijk systeem voor de werkgever om kosten terug te betalen aan zijn werknemers, waarbij deze vergoeding niet belastbaar is bij de werknemer en aftrekbaar is voor de werkgever. Gezien dit systeem een totaal verschillend toepassingsgebied heeft dan zoals door u omschreven, lijkt mij dit niet van toepassing in uw geval.

Ik concludeer dat u uw kosten moet kunnen bewijzen. U kan uw kosten berekenen a.d.h.v. het forfait (hoewel dit forfait hier niet voor bedoeld is), maar in geval van een belastingcontrole zal u de berekende kost moeten kunnen bewijzen/onderbouwen. Als de kost die u berekend heeft via dit forfait de werkelijke kost overstijgt, betwijfel ik ten zeerste als dit aanvaard zal worden (hoe zou u kunnen motiveren dat uw berekeningsmethode juister is dan de werkelijkheid?).

Sirkii
Berichten: 5415

#5 , 17 mar 2023 12:32

Ik heb altijd begrepen dat als zelfstandige je kilometervergoeding kan hanteren mits bijhouden gedetailleerde rittenkaart.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”