bijverdienen als gepensioneerde

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

bijverdienen als gepensioneerde

#1 , 28 feb 2023 08:55

Binnenkort ga ik met pensioen, ik ben 65.

Vraag: kan ik onbeperkt bijverdienen (bvb. tuinieren voor derden/particulieren, auto's wassen, ... ). En zo ja, wordt mijn bijverdienste fiscaal belast ?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 28 feb 2023 09:01

Dat stelsel onbelast bijverdienen voor klusjes is al enkele jaren afgeschaft, omdat u zo in concurrentie zou komen met de professionele tuinman die wel op alles belastingen moet betalen. (https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 89028.html)

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 28 feb 2023 10:13

OK Leen, maar op de website van FOD Pensioenen staat het volgende:

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... nneerenhoe

U mag onbeperkt bijverdienen tijdens uw pensioen:

vanaf de 1e januari van het jaar waarin u 65 jaar wordt als u een eigen rustpensioen ontvangt (eventueel samen met een overlevingspensioen);
of
als u 45 jaren gewerkt hebt bij aanvang van uw 1e pensioen
of
als u een overgangsuitkering ontvangt.
In deze gevallen moet u ons uw beroepsinkomsten niet aangeven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 28 feb 2023 10:20

Klopt, mijn punt was enkel dat dit stelsel was afgeschaft en u dit dus als zelfstandige moet doen. Daar staat niet iedereen voor te springen. De maximumbedragen die u mag verdienen en sociale bijdragen ga ik overlaten aan enkele pensioendeskundigen op dit forum.

dako
Berichten: 333

#5 , 28 feb 2023 11:33

OK Leen, maar op de website van FOD Pensioenen staat het volgende:

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... nneerenhoe

U mag onbeperkt bijverdienen tijdens uw pensioen:

vanaf de 1e januari van het jaar waarin u 65 jaar wordt als u een eigen rustpensioen ontvangt (eventueel samen met een overlevingspensioen);
of
als u 45 jaren gewerkt hebt bij aanvang van uw 1e pensioen
of
als u een overgangsuitkering ontvangt.
In deze gevallen moet u ons uw beroepsinkomsten niet aangeven.
Voor de pensioendienst mag U onbeperkt bijverdienen, zonder dat hiervoor uw pensioen verminderd of geschorst zal worden.

Dit staat los van de andere (para)fiscale gevolgen.
Als werknemer/flexijob/... zal er ook gewoon sociale bijdrage/BV betaald en ingehouden moeten worden.
Als zelfstandige zal je sociale bijdrage verschuldigd zijn, mogelijks BTW plichtig,...

Alle inkomsten dienen vervolgens ook aangegeven te worden op je aangifte inkomstenbelasting.

Hou er rekening mee dat alle inkomsten samengevoegd worden op je aangifte personenbelasting en je mogelijks een aanzienlijke belastingafrekening te wachten staat. Op je pensioeninkomsten worden namelijk slecht beperkt BV ingehouden, iets wat op de andere inkomsten ook vaak het geval is.

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#6 , 28 feb 2023 17:11

bedankt voor de info. Zeer nuttig.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”