Foodtruck: kasticket versus officieel btw-bonnetje?

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Foodtruck: kasticket versus officieel btw-bonnetje?

#1 , 20 feb 2023 15:41

Beste leden

Ik bezit recent een kleine foodtruck waar ik lekkere hamburgers verkoop op publieke evenementen zoals markten en beurzen. De omzet ligt beduidend lager dan 25k. Op dit moment bezorg ik klanten geen schriftelijk kasticket, tenzij ze hier expliciet om vragen. Dan bezorg ik ze via e-mail.

Ik gebruik Odoo als kassasysteem, op een kasticket te generen, waarop staat: logo, adres, contactgegevens, btw-nummer, product, prijs incl. btw, btw, btw-percentage, betaalmethode, uniek ordernummer, datum en tijdstip.

Nu blijkt dat dit kasticket niet hetzelfde is als btw-bonnetje. Kan ik dit kasticket aanpassen om te gebruiken als geldig btw-bonnetje? Ik kan dit kasticket/bonnetje in tweevoud afdrukken met een terminal printer. Een kopie voor mijzelf om bij dagontvangsten toe te voegen en een kopie voor de klant.

Indien niet, is er een digitaal alternatief voor papieren btw-bonnetje op officieel gekeurd papier?

Alvast bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 20 feb 2023 15:47

Ofwel is het een GKS (witte kassa) ticket, ofwel is het een btw-bon (voor zover het een restaurantdienst betreft). Er is geen tussenoplossing mogelijk en u bent verplicht dit altijd uit te reiken, niet enkel op aanvraag.

jef007
Berichten: 1683

#3 , 20 feb 2023 15:52

een """BTW bonnetje ""bestaat NIET
ofwel reikt u een "GKS ticket" uit ( te laten installeren met een black box en VSC kaart op uw kasregister)
ofwel reikt u een "BTW ontvangstbewijs" uit ( te laten drukken door een erkende drukker)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 feb 2023 15:55

Heb nog NOOIT een kassaticket of BTW bonnetje gekregen als ik een hamburger eet aan een foodtruck op een beurs o.d.. Als daar een pak volk staat hebben die ook geen tijd om er één te maken. Ga maar eens naar Autosalon, Batibouw, of eender ander salon

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2023 15:58

Bedankt voor jullie reacties! Is er een mogelijkheid om dit btw-ontvangstbewijs op een digitale manier uit te reiken? Anno 2023 moet er toch een digitaal alternatief zijn voor kleine ondernemingen anders dan VSC kaart met black box?

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2023 16:02

@mava105 Dat is de hoofdreden waarom wij dit willen vermijden: tijdsverlies. Zeker op papier.

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 20 feb 2023 16:02

Bedankt voor jullie reacties! Is er een mogelijkheid om dit btw-ontvangstbewijs op een digitale manier uit te reiken? Anno 2023 moet er toch een digitaal alternatief zijn voor kleine ondernemingen anders dan VSC kaart met black box?
Als in het emailadres van al uw klanten noteren en het 's avonds dan versturen? Dat is wel heel veel administratie.

Bovendien mogen mensen dat weigeren of zijn er nog steeds mensen zonder emailadres waarvoor u het papieren exemplaar toch nog moet uitreiken.

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 feb 2023 16:07

@LeenW Correct. Als het via e-mail gaat: is dit toegestaan en hoe zou dit btw-ontvangstbewijs er dan digitaal moeten uitzien?

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2023 16:09

Wat zijn de boetes indien ik geen btw-ontvangstbewijs bezorg aan de klant? Dagontvangsten tonen omzet en ik kan in detail tonen welke transacties zijn gebeurd doorheen de dag bij controle.

LeenW
Berichten: 12838

#10 , 20 feb 2023 16:12

Net even nagekeken en nee, dat mag niet. Zowel GKS ticket als btw-ontvangstbewijs moeten uitgereikt worden bij het beëindigen van de dienst (=bij het betalen).

LeenW
Berichten: 12838

#11 , 20 feb 2023 16:18

Wat zijn de boetes indien ik geen btw-ontvangstbewijs bezorg aan de klant? Dagontvangsten tonen omzet en ik kan in detail tonen welke transacties zijn gebeurd doorheen de dag bij controle.
Per kasticket, rekening of
ontvangstbewijs:
- 1ste overtreding: 50 EUR met
een maximum van 500 EUR
- 2de overtreding: 125 EUR met
een maximum van 1.250 EUR
- volgende overtredingen: 250
EUR met een maximum van
5.000 EUR


Voor dat geld kan u evengoed een GKS kopen.

HaveUSeenThisChicken
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 feb 2023 16:24

@LeenW Bedankt voor de verduidelijking!

eylis
Berichten: 8840

#13 , 20 feb 2023 18:46

Vraagje: hoe doen ze dat dan bij de hamburgertent-ketens? Als ik me niet vergis krijg je daar nooit een btw-bonnetje?

LeenW
Berichten: 12838

#14 , 20 feb 2023 19:14

Vraagje: hoe doen ze dat dan bij de hamburgertent-ketens? Als ik me niet vergis krijg je daar nooit een btw-bonnetje?
GKS-ticket, al heeft dat bij een nieuwere keten zeer lang geduurd.

jef007
Berichten: 1683

#15 , 20 feb 2023 21:22

bij de hamburgerketens wordt steeds een gks ticket uitgereikt ( behoudens eventuele diefstal vanwege het personeel)
op dergelijke tickets vindt u :
BTW nummer
nummer van de black box
nummer van de vsc kaart

enz

alsook die lange vergrendelde sleutel ( de juiste benaming ontsnapt me nu)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”