Onkosten inbrengen als particulier

janmelderis
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Genk

Onkosten inbrengen als particulier

#1 , 19 jun 2006 17:22

Ik werk als arbeider in de logistiek. Is het voor mij mogelijk om bepaalde "onkosten" te kunnen inbrengen bij mijn belastingsaangifte ?
Bijvoorbeeld : onkosten aan mijn wagen , de aankoop van mijn gps ( die ik voor 100% gebruik tijdens de werkuren , kledij ? schoenen ???
Wie weet hier meer van , let me know please...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 19 jun 2006 18:09

grosso modo kun je ivm aftrek beroepskosten kiezen uit 2 systemen:
ofwel aftrek van forfait (voordeel = men moet niet alle onkosten bewijzen dus niet alle bonnetjes en facturen bijhouden)
ofwel aftrek van werkelijke beroepskosten (interessant als men veel kosten heeft en men denkt boven het wettelijk forfait te zitten)

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 19 jun 2006 18:38

http://www.tijd.be/mijn_geld/belastingen/

Op deze site zal je alle nodige info terugvinden.
In praktijk heeft het als werknemer slechts zin om je beroepskosten in te brengen indien ze hoger zijn dan je forfaitaire kosten.
Met de template op betrokken site kan je dit vrij vlug uitrekenen.
Besef echter wel dat indien je bvb ook een deel van je woning afschrijft als beroepskost, je later bij een eventuele verkoop op de meerwaarde belast wordt. Eventuele terugbetalingen kosten eigen aan de werkgever dienen in mindering gebracht te worden van je kostentotaal.
Kleding is niet aftrekbaar (al ettelijke jaren)