Onkosten inbrengen als particulier

janmelderis
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Genk

Onkosten inbrengen als particulier

#1 , 19 jun 2006 17:22

Ik werk als arbeider in de logistiek. Is het voor mij mogelijk om bepaalde "onkosten" te kunnen inbrengen bij mijn belastingsaangifte ?
Bijvoorbeeld : onkosten aan mijn wagen , de aankoop van mijn gps ( die ik voor 100% gebruik tijdens de werkuren , kledij ? schoenen ???
Wie weet hier meer van , let me know please...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 19 jun 2006 18:09

grosso modo kun je ivm aftrek beroepskosten kiezen uit 2 systemen:
ofwel aftrek van forfait (voordeel = men moet niet alle onkosten bewijzen dus niet alle bonnetjes en facturen bijhouden)
ofwel aftrek van werkelijke beroepskosten (interessant als men veel kosten heeft en men denkt boven het wettelijk forfait te zitten)

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 19 jun 2006 18:38

http://www.tijd.be/mijn_geld/belastingen/

Op deze site zal je alle nodige info terugvinden.
In praktijk heeft het als werknemer slechts zin om je beroepskosten in te brengen indien ze hoger zijn dan je forfaitaire kosten.
Met de template op betrokken site kan je dit vrij vlug uitrekenen.
Besef echter wel dat indien je bvb ook een deel van je woning afschrijft als beroepskost, je later bij een eventuele verkoop op de meerwaarde belast wordt. Eventuele terugbetalingen kosten eigen aan de werkgever dienen in mindering gebracht te worden van je kostentotaal.
Kleding is niet aftrekbaar (al ettelijke jaren)
Wat betreft je wagen is het zo dat alle kosten die betrekking hebben op je wagen (aankoop, opties zoals je GPS, belasting op in verkeerstelling) afgeschreven worden op 5 jaar of een andere periode indien die beter overeenstemt met de re?le gebruiksduur. Die afschrijvingskost alsook alle gebruikskosten (verzekering, brandstofverbruik, parkeergelden, financieringsintresten, pechverhelpingsbijdrage enz) worden in aanmerking genomen overeenkomstig het procentueel beroepsgebruik van de wagen, daarenboven soms ook nog beperkt tot 75 %.
Lees even betrokken site en/of een belastingalmanak.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 jun 2006 18:45

Ik begrijp uit uw uitleg dat uw werk erin bestaat dat U op verschillende plaatsen actief bent en dat U zich met uw eigen wagen verplaatst?
Dan is het idd interessant de werkelijke beroepskosten in te brengen.
1. De afstand van en naar uw centraal kantoor : aan 0,15 ? per km.
2. De afstand van daaruit naar de verschillende locaties : re?le kosten a rato van op deze wijze gedane km to. totaal aantal km per jaar. Hier kan U meerekenen : aankoopprijs wagen , (eventueel gespreid ove 4 of 5 jaar) , GPS , herstellingen , verzekering , taks , car wash, enz. Kledij kan enkel indien het specifieke kledij betreft , zoals uniform , veiligheids- schoenen , niet gewone kledij. Indien de werkgever bepaalde terugbetalingen doet , moet U dat weer in mindering brengen. De berekening maken is zeker de moeite.
Zie www.tijd.be/mijn_geld/belastingen : daar is een hoofdstuk gewijd aan beroepskosten. Ook andere interessante info.

seppe
Berichten: 35

#5 , 19 jun 2006 21:31

Indien je je werkelijke beroepskosten aangeeft, en deze lager uitvallen dan het forfait, dient de belastingadministratie automatisch het forfait toe te passen.

Als arbeider (werknemer) dien je een onderscheid te maken tussen verplaatsingskosten eigen aan het woon-werkverkeer (aftrekbaar voor een auto ? rato van 0,15 Euro per km) en verplaatsingskosten eigen aan de uitoefening van het beroep (te vergoeden door de werkgever en niet belastbaar).

janmelderis
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Genk

#6 , 20 jun 2006 19:46

Dus,
ik geef reeds mijn beroepskosten ( kilometers ) aan aangezien deze veel hoger liggen dan het wettelijke forfait.
Kan ik daarboven nog andere kosten inbrengen zoals fakturen van een GPS , PC ...
Wordt dit aanvaard of niet ?

djanodive
Berichten: 326

#7 , 20 apr 2008 17:23

Ja dat kan.

Denk er trouwens aan dat je tot 100% kan aftrekken in geval van een "lichte vracht". Dit zowel voor woonwerk (ook de aankoopprijs), als voor beroepskosten. Wat betreft de benzine weet ik het niet 100%zeker of het nu beperkt is tot 75% of 100%. Ik vermoed 100%.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”