Echtgenote zelfstandige vrije beroep in ons huis. Wie betaalt energiefacturen?

josindenbos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Echtgenote zelfstandige vrije beroep in ons huis. Wie betaalt energiefacturen?

#1 , 15 feb 2023 16:11

Beste,

Mijn echtgenote is zelfstandige vrije beroeper.

Een deel van ons huis gebruikt ze voor haar zelfstandige job. Ongeveer 17% van het gebouw.

Hoe zit het met de facturen voor gemengd gebruik zoals de energiefacturen, de autokosten, telefoniekosten enzovoort?
Maakt het uit op wiens naam deze facturen staan?
Moeten ze op haar naam met ondernemingsnummer staan of mogen ze ook op mijn privé naam staan en dat we dan een deel (bv 17%) op haar als kost zetten?

Mag ik deze facturen volledig zelf betalen of moeten ze via haar professionele rekening betaald worden of hoe zit het?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johangel
Berichten: 90

#2 , 15 feb 2023 22:38

boekhouder?

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 15 feb 2023 23:01

Voor de btw moeten de facturen op haar naam en btw-nummer staan, personenbelasting is daar minder streng in. Voor het aftrekpercentage zijn andere regels van toepassing, zoals hierboven gezegd kan een basiscursus boekhouden hier wel van pas komen.

Reclame

Nicolas90
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2023 23:15

Een correcte factuur, met vermelding van het BTW nummer van de zaak, is voornamelijk van belang voor BTW doeleinden (om de BTW aftrek veilig te stellen). Bij een fiscale controle zou men kunnen stellen dat de BTW niet in aftrek mag genomen worden gezien de factuur het BTW nummer van de zaak niet vermeld. Er geldt zoiets als het ‘substance over form’ principe waarbij de BTW aftrek niet zomaar geweigerd mag worden bij onregelmatige facturen, maar veiligheidshalve en om discussies bij een eventuele controle te vermijden zou ik de facturen toch op de zaak zetten.

Om de facturen af te trekken als kost in de inkomstenbelasting maakt een factuur (met specifieke vermelding van het BTW nummer) minder uit. In de inkomstenbelasting moet het beroepskarakter bewezen kunnen worden en dat kan ook via andere middelen dan een factuur. In uw geval, indien u kan aantonen dat 17% van jullie woning (wellicht bepaald o.b.v. oppervlakte) gebruikt wordt als kantoor lijkt mij dit OK.

Wie de factuur betaald is eender. In een eenmanszaak, indien uw echtgenote werkt via een eenmanszaak, is er geen onderscheid tussen jullie privé vermogen en dat van de zaak. Van waar de facturen worden betaald maakt dus niet uit. Werkt uw echtgenote via een vennootschap kan dit ook nog zeker privé betaald worden. Dan zal de vennootschap een schuld hebben aan uw echtgenote privé voor het beroepsmatig gedeelte van de factuur en moet dit vanuit de vennootschap terugbetaald worden.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2023 05:12

Bovenstaande antwoorden zijn juist.

Hou er daarbij wel rekening mee dat specifieke maatregelen zoals de energiepremie bij de recente hoge prijzen, niet geldig waren voor professionele contracten.

Moeilijk dus om op voorhand te zeggen waar je het beste aan doet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”