Weduwepensioen + vruchtgebruik + belastingsvermindering

eboelens
Topic Starter
Berichten: 3

Weduwepensioen + vruchtgebruik + belastingsvermindering

#1 , 19 jun 2006 14:33

Situatie:

Ik trek een weduwpensioen.
Ik woon in mn huis als vruchtgebruiker.
Ik heb een levensverzekering.

Als ik nu het belastingsvoordeel van mn levensverzekering in mn belastingsaangifte invul of niet. Ik trek daar niets van terug.

Mijn ramen moeten binnenkort vervangen worden door dubbele beglazing en dat zou normaal ook een belastingsvoordeel kunnen opbrengen. Maar is dat wel zo , met een weduwpensioen ?

Wat met belastingsvoordelen en een weduwpensioen ? Kan je daar van genieten of niet ?

Met dank voor jullie tijd,

Eduard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 jun 2006 14:49

Situatie:

Ik trek een weduwpensioen.
Ik woon in mn huis als vruchtgebruiker.
Ik heb een levensverzekering.

Als ik nu het belastingsvoordeel van mn levensverzekering in mn belastingsaangifte invul of niet. Ik trek daar niets van terug.
NIET verstandig! U zal op de einddatum een PAK meer belasting betalen!
Mijn ramen moeten binnenkort vervangen worden door dubbele beglazing en dat zou normaal ook een belastingsvoordeel kunnen opbrengen. Maar is dat wel zo , met een weduwpensioen ?
U kan de renovatiekosten ZEKER inbrengen in uw belasting. U kan ook een (renovatie)premie krijgen van de Vlaamse gemeenschap(max. 1250 Euro). www.vlaanderen.be/wonen

eboelens
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2006 15:42

Situatie:

Ik trek een weduwpensioen.
Ik woon in mn huis als vruchtgebruiker.
Ik heb een levensverzekering.

Als ik nu het belastingsvoordeel van mn levensverzekering in mn belastingsaangifte invul of niet. Ik trek daar niets van terug.
NIET verstandig! U zal op de einddatum een PAK meer belasting betalen!

Je bedoelt dat ik dit zeker moet invullen op mn bealstingspapieren ? of net niet ?

Reclame

seppe
Berichten: 35

#4 , 19 jun 2006 17:20

Is het normaal dat een vruchtgebruiker de ramen laat vervangen?

eboelens
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 jun 2006 20:44

Is het normaal dat een vruchtgebruiker de ramen laat vervangen?

Als je weduwe bent en je hebt 1 zoon die het huis uit is. Dan is de weduwe toch eigenaar , niet ?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 19 jun 2006 21:06

Is het normaal dat een vruchtgebruiker de ramen laat vervangen?
Zie art. 606 B.W.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 19 jun 2006 21:11


Als je weduwe bent en je hebt 1 zoon die het huis uit is. Dan is de weduwe toch eigenaar , niet ?
Als de weduwe het 'vruchtgebruik' heeft, dan is de zoon (mogelijks voor X delen) NAAKTE eigenaar.

seppe
Berichten: 35

#8 , 19 jun 2006 21:39

Is het normaal dat een vruchtgebruiker de ramen laat vervangen?
Zie art. 606 B.W.
Dit zou de noodzakelijke vervanging van de ramen door gelijkwaardige kunnen inhouden.

Er is hier evenwel niet alleen sprake van onderhoud, doch bovendien van een overgang naar dubbele beglazing, welke mij door de naakte eigenaar(s) lijkt te moeten gedragen worden.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 19 jun 2006 21:49

Art. 605. De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel. Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.(B.W.)

Is dit duidelijk genoeg zo?

seppe
Berichten: 35

#10 , 20 jun 2006 19:26

Is dit duidelijk genoeg zo?
Neen. Het beantwoordt niet de vraag of de vervanging van enkele door dubbele beglazing ter gelegenheid van het vervangen van de ramen ook ten laste van de vruchtgebruiker valt of niet.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 21 jun 2006 22:18

Neen. Het beantwoordt niet de vraag of de vervanging van enkele door dubbele beglazing ter gelegenheid van het vervangen van de ramen ook ten laste van de vruchtgebruiker valt of niet.
Dus ik als ik het goed begrijp, de vruchtgebruiker die Uv bestendig glas wil, moet de factuur maar doorsturen naar de naakte eigenaar.

seppe
Berichten: 35

#12 , 22 jun 2006 12:58

Dus ik als ik het goed begrijp, de vruchtgebruiker die Uv bestendig glas wil, moet de factuur maar doorsturen naar de naakte eigenaar.
Op voorwaarde dat de naakte eigenaar akkoord gaat met de plaatsing van dat glas. Anders zal de vruchtgebruiker het moeten stellen met de bestaande beglazing. Een vruchtgebruiker mag immers zonder akkoord van de naakte eigenaar geen belangrijke veranderingen aan het gebouw doorvoeren, ook niet op zijn eigen kosten.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 22 jun 2006 13:25

De vervanging van een enkel glazen ruit naar een ruit in dubbel glas is in GEEN GEVAL een 'belangrijke verandering' aan het gebouw :!: :!: :!:

seppe
Berichten: 35

#14 , 22 jun 2006 13:29

De vervanging van een enkel glazen ruit naar een ruit in dubbel glas is in GEEN GEVAL een 'belangrijke verandering' aan het gebouw :!: :!: :!:
Ik heb hier nergens iets gelezen over de vervanging van een enkele ruit.
Mijn ramen moeten binnenkort vervangen worden
Vervanging van enkele door dubbele beglazing houdt ook in dat de ramen hierop moeten voorzien zijn.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 22 jun 2006 13:49

Ik heb hier nergens iets gelezen over de vervanging van een enkele ruit.
Uw posting (Seppe,19 juni, 9.39 pm)...doch bovendien van een overgang naar dubbele beglazing, welke mij door de naakte eigenaar(s) lijkt te moeten gedragen worden.

Mijn RAMEN moeten binnenkort vervangen worden door dubbele beglazing ....(eboelens,19 juni,2.33pm)
Vervanging van enkele door dubbele beglazing houdt ook in dat de ramen hierop moeten voorzien zijn.
Dat staat er toch? What is the problem?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”