Verminderde bedrijfsvoorheffing door niet werkende echtgenoot

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Verminderde bedrijfsvoorheffing door niet werkende echtgenoot

#1 , 08 feb 2023 11:36

Beste,

Ik werk al 3 jaar als ambtenaar. Mijn vrouw was werkloos zonder inkomen en geen uitkering.

Ik heb toen dit gemeld aan de diensten. Ik kreeg dus per maand netto meer uit omdat er minder bedrijfsvoorheffing werd afgehouden.

Nu heeft mijn vrouw sinds november 2021 een uitkering gehad tot november 2022. Ik ben echter vergeten deze mee te delen( mijn personeelsdienst is onmogelijk te bereiken met zulke vragen ook), waardoor ik nog steeds een hoger nettoinkomen krijg.

Sinds december 2022 werkt ze als zelfstandige.

In feite is dit natuurlijk onterecht dat ik een hogere nettoloon krijg.

Maar nu mijn vraag is heeft dit uiteindelijk veel invloed op de eindbelasting? in feite betaal ik minder bedrijfsvoorheffing. Wordt deze teruggenomen via de belastingen? Of heb ik hier onterecht winst gemaakt?

Alsook kan de personeelsdienst dit allemaal terugnemen indien ik het aangeef?

Alvast bedankt.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 feb 2023 12:01

"Maar nu mijn vraag is heeft dit uiteindelijk veel invloed op de eindbelasting? in feite betaal ik minder bedrijfsvoorheffing. Wordt deze teruggenomen via de belastingen? Of heb ik hier onterecht winst gemaakt?"

U gaat enkel meer moeten bijbetalen bij de eindafrekening.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2023 15:43

Bij de aanslag wordt gewoonweg rekening gehouden met de reeds ingehouden voorheffing, is dit bedrag te laag, dan betaal je gewoonweg meer belastingen bij. Een wijziging van de gezinssituatie is op het vlak van voorheffing altijd naar de toekomst toe. Dit is omwille van het feit dat het toch gecorrigeerd wordt door de belastingdiensten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”