Bedrijfsvoorheffing percentage

twake
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsvoorheffing percentage

#1 , 06 feb 2023 21:56

Hoi,

Mijn vriendin en ik werken allebei full time, zijn wettelijk samenwonend en hebben geen kinderen.

Op de loonbrief van mijn vriendin gaat er een ~14% bedrijfsvoorheffing af van het belastbaar loon. Bij mij is dat ~35%.
Groot verschil dus.
De percentages zijn altijd ongeveer hefzelfde gebleven, ook al is ons loon de laatse jaren aanzienlijk gestegen (meer dan €1000+ bruto per persoon).

Waarom zit hier zo een groot verschil op en want wilt dat precies zeggen voor onze persoonlijke inbreng op onze (gemeenschappelijke) persoonsbelasting?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2023 22:22

De reeds betaald voorheffing wordt in mindering gebracht op het uiteindelijk verschuldigd bedrag aan personenbelasting. U kan een simulatie maken. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2023 02:12

Werkt uw vriendin toevallig via een interimcontract? Daarbij zijn deze percentages effectief zo laag. Of een ander speciaal statuut?

Zoals al gezegd: finaal maakt dit niet uit voor de effectieve belastingaanslag. Als het er zo sterk naast zit, is het wel een groot bedrag dat moet voorzien worden.

Reclame

twake
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2023 13:02

Werkt uw vriendin toevallig via een interimcontract? Daarbij zijn deze percentages effectief zo laag. Of een ander speciaal statuut?

Zoals al gezegd: finaal maakt dit niet uit voor de effectieve belastingaanslag. Als het er zo sterk naast zit, is het wel een groot bedrag dat moet voorzien worden.
Dag Thomas, nee zij werkt niet via een interim contract. Ook geen speciaal statuut.
Gewoon full time bediende contract zoals mezelf met de werkgever als verschil.

We houden netto bijna hetzelfe over terwijl zij een kleine €1000 bruto minder verdiend.
En het grootse verschil in de berekening is de afhouding van bedrijfsvoorheffing dat bij haar een veel lager bedrag in verhouding is.
Goed voor haar uiteraard :-) Maar vroeg me toch af hoe de vork precies in de steel zit.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”