Huwelijksquotiënt weerslag op nettoloon?

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotiënt weerslag op nettoloon?

#1 , 26 jan 2023 09:22

Dag iedereen!

Mijn echtgenote en ik zijn gehuwd sinds vorig jaar. Fiscaal gezien worden we echter sinds dit jaar gezien als gehuwden wat de aangifte betreft. Ik ben de enige verdiener in het gezin aangezien mijn echtgenote nog studeert. Haar enige inkomsten komen uit een studentenjob. Dit komt neer op ongeveer €400 per maand.

Nu had ik ergens opgevangen dat wij in dit geval gebruik kunnen maken van de automatische toepassing van het huwelijksquotiënt. Hier had ik dus een aantal vragen over:

- Aangezien één van de voorwaarden voor de toepassing van het HQ is dat de echtgenoot weinig of geen beroepsinkomsten heeft, vroeg ik me af wat er onder weinig wordt verstaan? Is €400 per maand uit een studentenjob weinig?

- Daarnaast wou ik weten wat het HQ zal betekenen voor mijn nettoloon? Een vriend van mij had me verteld dat ik ongeveer €150-200 netto meer zou overhouden dan gewoonlijk. Mijn loonfiche van januari 2023 verschilt niet superveel van die van december 2022 dus ik ga ervan uit dat het HQ niet werd toegepast, tenzij die vriend er natuurlijk naast zat.

Hartelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2023 11:29

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 26 jan 2023 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2023 11:38

https://financien.belgium.be/nl/particu ... /andere#q3
u kunt ook de andere items in deze link aanklikken
Hartelijk bedankt voor je berichtje. Valt een studentenjob wel onder beroepsinkomsten? Want dat vind ik niet terug.
Want de beroepsinkomsten van de partner moeten minder zijn dan 30 % van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen.

En voor de berekening van die 30%, dien ik dan te kijken naar onze gezamenlijke inkomsten van 2022, toen we voor de wet trouwden?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2023 12:41

https://financien.belgium.be/nl/particu ... /andere#q3
u kunt ook de andere items in deze link aanklikken
Hartelijk bedankt voor je berichtje. Valt een studentenjob wel onder beroepsinkomsten? Want dat vind ik niet terug.
Want de beroepsinkomsten van de partner moeten minder zijn dan 30 % van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen.

Inkomsten uit arbeid zijn beroepsinkomsten.
Het totale beroepsinkomen ( dat van u en uw partner/jobstudent ) wordt samengesteld en daarvan wordt 30% gerekend.
In de aangifte gaat dan 30% van het totale beroesinkomen - het inkomen als jobstudent over naar de partner in de tweede kolom. Het overgebrachte bedrag gaat van uw inkomsten af. Deze regeling geldt voor de inkomsten van 2023 aangifte 2024.
Voor inkomsten 2022 aanbgifte 2023 moeten jullie beide een aparte aangifte doen.

En voor de berekening van die 30%, dien ik dan te kijken naar onze gezamenlijke inkomsten van 2022, toen we voor de wet trouwden?
Toestand van 1 belastingaangifte voor aangifte 2024 inkomsten 2023;

Vraag is ouderdom partner en of partner in 2022 nog thuis woonde of al bij u.

https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... ngaangifte

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2023 13:03

https://financien.belgium.be/nl/particu ... /andere#q3
u kunt ook de andere items in deze link aanklikken
Hartelijk bedankt voor je berichtje. Valt een studentenjob wel onder beroepsinkomsten? Want dat vind ik niet terug.
Want de beroepsinkomsten van de partner moeten minder zijn dan 30 % van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen.

Inkomsten uit arbeid zijn beroepsinkomsten.
Het totale beroepsinkomen ( dat van u en uw partner/jobstudent ) wordt samengesteld en daarvan wordt 30% gerekend.
In de aangifte gaat dan 30% van het totale beroesinkomen - het inkomen als jobstudent over naar de partner in de tweede kolom. Het overgebrachte bedrag gaat van uw inkomsten af. Deze regeling geldt voor de inkomsten van 2023 aangifte 2024.
Voor inkomsten 2022 aanbgifte 2023 moeten jullie beide een aparte aangifte doen.

En voor de berekening van die 30%, dien ik dan te kijken naar onze gezamenlijke inkomsten van 2022, toen we voor de wet trouwden?
Toestand van 1 belastingaangifte voor aangifte 2024 inkomsten 2023;

Vraag is ouderdom partner en of partner in 2022 nog thuis woonde of al bij u.

https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... ngaangifte
Bedankt voor de informatie!

Wij huwden begin 2022 maar zijn pas in november 2022 samen gaan wonen.

Begrijp ik het dan goed dat ik op dit moment geen recht heb op die hq en dat die pas volgend jaar het geval zal zijn?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2023 13:17

Inderdaad eerste jaar van huwelijk is ieder een aparte belastingaangifte; het jaar daarna een gezamelijke.
In 2023 niet vergeten uw werkgever op de hoogte te brengen voor de nieuwe situatie, om aan te passen aan de juiste tarief bedrijfsvoorheffing.

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2023 15:22

Inderdaad eerste jaar van huwelijk is ieder een aparte belastingaangifte; het jaar daarna een gezamelijke.
In 2023 niet vergeten uw werkgever op de hoogte te brengen voor de nieuwe situatie, om aan te passen aan de juiste tarief bedrijfsvoorheffing.
Bij mijn sollicitatie vorig jaar had ik al vermeld dat we gehuwd waren. Moet ik ze nu terug op de hoogte brengen van dat we samen wonen?
Groeten

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jan 2023 17:45

Als uw werkgever op de hoogte is van uw toestand is het oké. De personeelsdienst zal het nodige doen of reeds gedaan hebben.
Nog succes in jullie jonge leven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”