Te veel verdiend als Mystery Shopper Student

Sdwyng
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belastingen mystery shopper

#1 , 07 jan 2023 23:41

Hallo,

Ik ben student en heb afgelopen jaar een hoop mystery shoppers opdrachten gedaan voor verschillende platformen voor ongeveer 2500 euro in totaal.

Zoals ik het begrijp zal ik, ook als student, vanaf een bepaald bedrag (bij één platform) aangifte moeten doen bij de belastingen.

Ik heb nog nooit een belastingbrief ingevuld en vroeg me af hoe ik dit in dit geval moet doen. Indien het Platform doorgeeft aan de belastingen wat mijn inkomsten waren, moet ik dan zelf nog iets doen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 07 jan 2023 23:51

Onder welk statuut hebt u dit gedaan?

Sdwyng
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2023 08:26

Ik heb me aangemeld als student, niet als zelfstandige.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2023 10:54

https://financien.belgium.be/nl/particu ... in/student

rubriek : student ten laste belasting aangifte telkens eens aanklikken.

Belastingaangifte inderdaad.

Sdwyng
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2023 14:09

Ik probeer kort even mijn situatie te schetsen.

Ik heb in 2022 tamelijk wat opdrachten gedaan voor verschillende mystery shoppers platform waar ik me steeds heb opgegeven als student. Ik werd hier via een payroll betaald en zag op deze payrolls enkel de vergoeding staan die ook daadwerkelijk op de website/het Platform vermeld stond. Niets over btw of dergelijke. Bij 1 platform moest ik wel een soort factuur maken met mijn opdrachten en hoeveel ik hiervoor zou krijgen. Bij de andere platforms verliep dit steeds gewoon via een systeem dat mijn opdrachten goedkeurde en dan een maand later de som van alle opdrachten van die maand op mijn rekening stortte.

Nu, ik vroeg me ten eerste af of ik dit moet invullen op mijn belastingsbrief (omdat ik student ben) en of ik hier uiteindelijk nog btw of iets op zal moeten betalen indien ik dit invul.

Ook vroeg ik me af of ik dit perse nog moet invullen op mijn belastingsbrief of dat dit rechtstreeks vermeld wordt door het mystery shoppers bedrijf zelf vanaf dat ik een bepaald bedrag verdiend heb bij deze website/platform. (Deze vraag lijkt een beetje op de vorige, maar ik bedoel hier vooral dat wanneer ik bijvoorbeeld een platform vergeet/een payroll vergeet, dat ik dan niet in de problemen kom of dergelijke.)

Tot slot vroeg ik me ook af wat de gevolgen zijn indien ik te veel opdrachten zou gedaan hebben. Ik heb een 8500 euro verdiend op een jaar tijd met deze mystery shoppers opdrachten + nog een paar kleinere studentenjobs. Zou deze 8500 euro incl/excl btw zijn? Zal ik waarschijnlijk over mijn limiet zitten (gehuwde ouders) + wat zijn de consequenties hiervan?

Hopelijk kan iemand me met (enkele van) deze vragen helpen. Ik geef graag wat meer info indien gewenst.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 17 feb 2023 14:15

Hebt u effectief telkens een studentencontract ondertekend? Dit lijkt mij toch een zelfstandige activiteit, volgens mij had/hebt u een btw-nummer nodig.

Sdwyng
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2023 11:16

Ik heb geen btw nummer en heb dit ook nooit moeten opgegeven.

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 18 feb 2023 11:24

Nee natuurlijk niet, als je een btw-nummer hebt moet je factureren. Als u geen arbeidscontract hebt, en dit een geregelde activiteit is (wat wel het geval lijkt gebaseerd op uw uitleg), had u een btw-nummer nodig.

Artikel 4 btw-wetboek:
Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven

Het goede nieuws is dat er voor een student-zelfstandige een hoop fiscale voordelen zijn. Het slechte nieuws is dat u waarschijnlijk wel iets van boete gaat moeten betalen als u zich een jaar te laat registreert.

Sdwyng
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 feb 2023 21:53

Bedankt alvast voor de informatie. Bij sommige platforms vraagt men echt om ofwel een factuur aan te maken (voor de zelfstandigen) ofwel een payroll in te vullen.

Indien ik graag wat meer info had gewild bij de platformen zelf, kan u mij enkele vragen voorstellen om een duidelijker beeld te krijgen? Ik weet niet goed welke vragen ik best kan stellen om mijn situatie juist in te schatten en correct verder te handelen.

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 22 feb 2023 22:11

U kan hen vragen hoe de btw geregeld wordt, maar kans is groot dat u een "uw probleem" als antwoord gaat krijgen. Ik vermoed dat zij de payroll gebruiken voor mensen die dit éénmalig doen en factuur voor degene die het vaker doen.

Een andere mogelijkheid is dat zij werken via een payrollbedrijf waar men een gewone werknemer van u probeert te maken. Zulke constructies zijn niet 100% koosjer omdat er op die manier "schijnwerknemers" in plaats van zelfstandigen ontstaan en er vooral op juridisch vlak wat problemen kunnen komen. Ik twijfel er hier ook aan of u uw voordelen als student gaat kunnen behouden op deze manier.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”