Inkomsten vorig boekjaar opnemen in huidig boekjaar

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Inkomsten vorig boekjaar opnemen in huidig boekjaar

#1 , 29 dec 2022 11:23

Dag iedereen,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een bouwbedrijf en voor 3/4 klanten hebben wij bijna alles afgerond qua werken enkel nog de puntjes op de i. Maar ik kan pas factureren op 9 januari na het bouwverlof. Ik zou graag deze inkomsten nog opnemen in huidig boekjaar om mijn cijfers zo hoog mogelijk te houden voor toekomstige investeerders.

Dus in het kort: mag ik inkomsten van Q1 2023 nog inbrengen voor de periode 2022?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 29 dec 2022 11:26

Er is geen verbod om te factureren tijdens het bouwverlof, u kan perfect nog deze facturen vandaag of morgen opmaken.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2022 11:33

Er is geen verbod om te factureren tijdens het bouwverlof, u kan perfect nog deze facturen vandaag of morgen opmaken.
Maar ik kan deze wel nog niet sturen naar de klant is dit een probleem?

Reclame

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2022 12:43

Spreek af met de bewuste klanten en vermeldt duidelijk op de facturen dat de betaaltermijn wordt verlengd met twee maanden als ze akkoord gaan met vervroegde facturatie.

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2023 16:28

Beste,

Dit kan u zeker als je kan aantonen dat het om werken ging het jaar ervoor (goed bijhouden indien u controle heeft). Indien u dit wilt dient u dit zeker te melden aan uw boekhouder.

Boekhoudkundig voorbeeld:
REK491 100EUR (overlopende rekening verkregen opbrengsten) @ REK7 100EUR (opbrengsten) in 2022

REK7 100EUR @ REK 491 100EUR (tegenboeking) in 2023

VERKOOP: REK 400 (klanten) 121EUR @ REK451 (btw) 21EUR @REK7 100EUR in 2023
-> Opbrengsten rekening is zo geneutraliseerd in 2023 (staat op nul).


Concreet u maakt uw facturen op in 2023 en de boekhouder zorgt met een diverse boeking dat deze opbrengsten in het juiste jaar komen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”