onderverhuur, registratie, BTW, inkomstenbelasting

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

onderverhuur, registratie, BTW, inkomstenbelasting

#1 , 25 dec 2022 14:58

Ik verhuur een appartement incl. twee staanplaatsen.in de ondergrondse garage aan A.
A heeft maar 1 auto en vraagt om 1 staanplaats te mogen onderverhuren.
Nu vraag ik me af:
1. moet A als onderverhuurder dat contract van onderverhuur laten registreren?
2. moet hij een BTW-nummer aanvragen?
3. hoe moet hij de ontvangen huur aangeven in zijn bel.aangifte:
er is geen KI gekend van de garage apart (slechts één voor app. + 2 staanplaatsen)?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2023 17:09

1. Er moet eerst een schriftelijke overeenkomst zijn betreffende de onderverhuur tussen hoofdhuurder en verhuurder. Verder dient het huurcontract te vallen onder dezelfde wetgeving als hoofdhuurder (ook al wordt er in 2023 een onderhuurcontract afgesloten, als het hoofdhuurcontract dateert van voor 2019 blijft deze onder de Federale wetgeving.) Verder dient ook uitdrukkelijke vermeldt worden dat het over een onderverhuur gaat. Verschillende wettelijke bepalingen zijn anders. De registratieplicht is voor de verhuurder, bij onderverhuur dient de hoofdhuurder dit te doen. JA
2. Neen
3. De ontvangen huurgelden van de onderverhuurder aan de hoofdhuurder dient hij (hoofdhuurder) aan te geven in zijn personenbelasting diverse inkomsten, onderverhuur code 1180 bruto bedrag huurinkomsten en code 1181 werkelijk kosten. KI is geen verreist gezien men belast wordt op de werkelijke huurinkomsten.
JA (Let op, er is nog een vrijstelling mogelijk mbt tot diverse inkomsten)

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 08 jan 2023 20:50

"Let op, er is nog een vrijstelling mogelijk mbt tot diverse inkomsten"
Wat bedoelt u daarmee?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2023 15:56

Bij sommige diverse inkomsten geniet de belastingplichtige van een vrijstelling, afhankelijk van het soort diverse inkomen.
Ik heb het eens nagegaan in uw geval. Daar vind ik niet meteen vrijstelling terug (wat niet eerlijk zou zijn indien belasting op reële huurinkomsten er zou doorkomen, een vrijstelling van 6000 EUR per belastingplichtige per jaar en "slechts" 25% belastingen.).

De netto huur van onderverhuur (bruto-kosten) zal afzonderlijk belastbaar zijn aan 30%.

Tip: Bekijk wat het aandeel van een staanplaats is ivm het gebouw, e.g. 1/200 (wordt meestal verrekend per m², staat gebruikelijk op de afrekening van syndickosten of de akte).
Zo kan een deel van de syndickosten (verlichting, brandverzekering,..) worden gerekend als kost.

Hopelijk is dit duidelijk voor u.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”