teruggave belastingen tijdens scheiding

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

teruggave belastingen tijdens scheiding

#1 , 29 nov 2022 14:57

Ik had dit ook al gepost in het topic "echtscheiding", maar misschien zitten hier ook experten...

Mijn vrouw en ik zijn op dit ogenblik vlot onderweg om uit mekaar te gaan op haar aangeven. Hopelijk via EOT, maar zij ligt dwars over de kinderen (wil me geen 50/50 toekennen), dus het draait misschien op een vechtscheiding uit.
Maar binnenkort komt de teruggave van de belastingen aanslagjaar 2021.
Dat jaar waren we getrouwd met wettelijk stelsel, doch in januari 2022 hebben we dit gewijzigd naar een scheiding van goederen (beste investering van mijn leven, blijkt nu).
Zij heeft in 2021 echter veel minder gewerkt. Door haar loon zouden we in feite belastingen moeten bijbetalen.
Ik heb in 2021 daarentegen veel te veel gewerkt, en heb een lichte vrachtauto gekocht die ik afschrijf van de belastingen (als particulier), waardoor we in totaal tegen de 7000€ zouden terugtrekken.

Natuurlijk... met dat de zaken nu zo wat vreemd liggen. Hoort dit geld nog aan de gemeenschap toe, omdat we dat jaar nog volgens het wettelijk stelsel gehuwd waren? Dus in feite elk 50/50?
Of is dat niet meer van tel omdat we op het ogenblik van teruggave (binnenkort dus) gehuwd zijn met scheiding van goederen en hoort het geld toe aan degene die zorgt voor de teruggave (ik dus)?
Niet dat ik haar "de duivel" wil aandoen, maar ik wil wel weten wat mijn stokken achter de deur zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 nov 2022 18:39

Stelsel op moment van vaststelling , zijnde 31/12/2021, is van toepassing, dwz. 50-50.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 nov 2022 19:51

Qua omgangsregeling is de standaard regeling 50/50 .. (hoederecht en bezoekrecht zijn al van 1995 uit het wetboek geschrapt)
Kleine uitzondering voor jonge kinderen.
Sommige rechtbanken zijn soms nog conservatiever.
Ik snap het niet zo waarom zou een vader niet even goed voor de kinderen kunnen zorgen?
Wat is het verschil met een alleenstaande vader?? Die moet het ook alleen doen.

Wat niet eenzijdig kan gewijzigd worden is het gezagsrecht dat hebben beide ouders in feite voor alle beslissingen over de kinderen. Zonder meer wat de grote beslissingen betreft.. dagdagelijkse wat er tussen de boterham lig twee of vier sneden is uiteraard een beslissing van de ouder waar kind bij is.

Maak wel goede afspraken wanneer de wissel en wie welke kledij koopt of als er specifieke wisselkledij is.
Hou ook rekening met werk uurregelingen.
Was vroeger bij ons een zwaar probleem in shiftsysteem... liet dat door mijn medewerkers steeds in akte vermelden... dat rekening werd gehouden met de jaarlijkse wijzigingen van het uursysteem.

Het belang van het kind primeert steeds bij de rechtbank. Deze zaken komen steeds bij de familierechtbank (de bevoegde rechtbank) en daarvan de jeugdkamer waar steeds het Openbaar Ministerie ook vertegenwoordigd is.

Maken jullie gebruik van een (familiaal of juridische) bemiddelaar???
EOT via notaris alles goed nalezen en desnoods de nodige vragen stellen.
Akte notaris wordt dan overgemaakt aan de rechtbank.

Zorg als de kinderen naar school gaan en als ze leerplichtig zijn de school duidelijk weten dat beide ouders steeds altijd voor alle feiten en afspraken enz uitgenodigd worden.
Er zijn trouwens omzendbrieven waar een school zich dient aan te houden bij gescheiden ouders.

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13824
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13584
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584
* blijkbaar zal u nog wat moeten doorklikken om bij de omzendbrief zelf te komen.
https://tzitemzo.be/
https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... lijk_gezag

Reclame

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2022 13:32

Qua omgangsregeling is de standaard regeling 50/50 .. (hoederecht en bezoekrecht zijn al van 1995 uit het wetboek geschrapt)
Kleine uitzondering voor jonge kinderen.
Sommige rechtbanken zijn soms nog conservatiever.
Ik snap het niet zo waarom zou een vader niet even goed voor de kinderen kunnen zorgen?
Wat is het verschil met een alleenstaande vader?? Die moet het ook alleen doen.

Wat niet eenzijdig kan gewijzigd worden is het gezagsrecht dat hebben beide ouders in feite voor alle beslissingen over de kinderen. Zonder meer wat de grote beslissingen betreft.. dagdagelijkse wat er tussen de boterham lig twee of vier sneden is uiteraard een beslissing van de ouder waar kind bij is.

Maak wel goede afspraken wanneer de wissel en wie welke kledij koopt of als er specifieke wisselkledij is.
Hou ook rekening met werk uurregelingen.
Was vroeger bij ons een zwaar probleem in shiftsysteem... liet dat door mijn medewerkers steeds in akte vermelden... dat rekening werd gehouden met de jaarlijkse wijzigingen van het uursysteem.

Het belang van het kind primeert steeds bij de rechtbank. Deze zaken komen steeds bij de familierechtbank (de bevoegde rechtbank) en daarvan de jeugdkamer waar steeds het Openbaar Ministerie ook vertegenwoordigd is.

Maken jullie gebruik van een (familiaal of juridische) bemiddelaar???
EOT via notaris alles goed nalezen en desnoods de nodige vragen stellen.
Akte notaris wordt dan overgemaakt aan de rechtbank.

Zorg als de kinderen naar school gaan en als ze leerplichtig zijn de school duidelijk weten dat beide ouders steeds altijd voor alle feiten en afspraken enz uitgenodigd worden.
Er zijn trouwens omzendbrieven waar een school zich dient aan te houden bij gescheiden ouders.

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13824
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13584
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584
* blijkbaar zal u nog wat moeten doorklikken om bij de omzendbrief zelf te komen.
https://tzitemzo.be/
https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... lijk_gezag
Bedankt voor uw antwoord.
Het komt er gewoon op neer dat... ik werk met bepaalde permanenties op het werk. Momenten dat ik beschikbaar moet zijn en op een uur in Brussel moet kunnen staan. Deze lopen telkens van maandag tot maandag.
Een 50-50 regeling is voor mij dus enkel mogelijk als we maandag als wisseldag nemen. De ene zet de kinderen af aan het school, en de ander haalt ze na school terug op. En zo elke week wisselen.
Perfect te regelen zo.
Ik kan onmogelijk met een andere wisseldag een 50-50 regeling. Want als ik de kinderen heb terwijl ik van permanentie ben, bijvoorbeeld op zondagnacht, en ik word dan gebeld... zit ik in de penarie.
Maar zij wil liever vrijdag als wisseldag, want maandag komt haar wat moeilijker uit (hetgeen niet eens waar is).
Dus ze ligt dwars om maar dwars te liggen, en onrechtstreeks zit ze dus te peuteren aan mijn tijd met de kinderen.
Ik wil in alles toegevingen doen, behalve in dat. Ik heb ook recht om mijn kinderen minstens de helft van de tijd onbezorgd te kunnen zien.
Ze zegt dat ze mij wel 50/50 wil gunnen, maar ik moet dat met mijn werk maar regelen, hetgeen onmogelijk is (dienst met meer dan 60 mensen die allen in deze permanentierol draaien).

We geen sinds kort naar een familiaal bemiddelaar. Deze zal ons ook helpen een EOT op te stellen.
Maar als mijn (ex-)vrouw niet wil wijken op dat thema, zal het rechtbank worden. Want dan heb ik toch niks meer te verliezen.

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2022 13:32

Stelsel op moment van vaststelling , zijnde 31/12/2021, is van toepassing, dwz. 50-50.
Bedankt voor je antwoord. Dan is die twijfel al uit de weg geruimd.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2022 18:48

Ik begrijp je praktische probleem bij een wissel op een andere dag dan maandag, maar dit geeft je hier geen absoluut recht op.

Mensen vallen ook soms plots alleen door bv. een overlijden, en moeten dan ook iets regelen. Andere opvang, van werk veranderen, verhuizen, …

Uw werkgever kan ook volgend jaar het schema helemaal door elkaar gooien. Dan moet u ook een oplossing vinden.

Natuurlijk kan u het altijd vragen.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 dec 2022 19:36

Dat is iets dat zeker in EOT moet opgenomen worden.... bij wisseling steeds rekening houden houden met werkregeling van andere ouder.

Bij mijn zoon is dat ongeveer hetzelfde - daar is de wissel op dit ogenblik vrijdagavond. Maar vorig jaar zat hij ook met permanentie periodes en gelet het in de EOT stond werd daar rekening mee gehouden.

Op mijn werk was het indertijd nog erger en daar was er wijziging mogelijk per jaar en daarna zelfs een tijd per twee maanden....aan mijn medewerkers gaf ik de raad dat te laten opnemen in de EOT. Want anders zagen die hun kinderen gewoon niet meer gedurende maanden.
Rechtbanken hebben dat steeds gevolgd (gelukkig maar).

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2022 12:11

Ik begrijp je praktische probleem bij een wissel op een andere dag dan maandag, maar dit geeft je hier geen absoluut recht op.

Mensen vallen ook soms plots alleen door bv. een overlijden, en moeten dan ook iets regelen. Andere opvang, van werk veranderen, verhuizen, …

Uw werkgever kan ook volgend jaar het schema helemaal door elkaar gooien. Dan moet u ook een oplossing vinden.

Natuurlijk kan u het altijd vragen.
Dat begrijp ik.
Maar daar hoop ik dat bemiddeling wel uitkomst kan bieden.
Ik zou in de EOT sowieso laten opnemen dat de situatie altijd kan gewijzigd worden. Zij is nu zelfs nog aktief elders aan het solliciteren, dus kent haar toekomstige uurregeling nog niet eens. Ze heeft, in tegenstelling tot mij, geen enkel argument om te zeggen dat maandag als wisseldag slechter uit komt.

Voor wat, hoort wat. En als zij dus denkt het huis voor een goede prijs over te nemen en nog samen door één deur te kunnen...

Ik vraag slechts één ding, en dat is dat ze zo mijn tijd met de kinderen niet bemoeilijkt/onmogelijk maakt.a

En zo komen mensen dus in een vechtscheiding terecht.
Eender welke andere dag die wordt vastgelegd als wisseldag zorgt er impliciet voor dat ik mij kinderen geen week om week kan zien. En dan heb ik voor de rechtbank al niets meer te verliezen. Jammer dat het zo moet verlopen, vooral voor de kinderen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”