Belastbaarheid buitenlandse (EU) presentiegeld/zitpenning

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

Belastbaarheid buitenlandse (EU) presentiegeld/zitpenning

#1 , 17 nov 2022 08:36

Ik word binnenkort medeoprichter van een startup die voorlopig enkel een maatschappelijke zetel in Groot-Hertogdom Luxemburg zal hebben.
Er is voorlopig nog weinig omzet laat staan winst, maar we willen onze inspanningen voor de startup wel al vergoeden aangezien daar wel een significant deel van privétijd aan gespendeerd zal worden (vergoeding voor verrichte "arbeid", niet voor onkosten want het meeste gebeurt toch remote).

In Luxemburg is het systeem van jetons de présence (wat ik vrij vertaal naar presentiegelden of zitpenningen - correct me if I'm wrong) een fiscaal interessant systeem waarop de startup 15 % belastingen betaalt.

Mijn vraag nu: hoe moet ik deze buitenlandse vergoeding in mijn personenbelasting verwerken? Ik ben voltijds werkzaam voor een andere werkgever in België en heb geen zelfstandigstatuut (anders had ik gewoon een factuur kunnen sturen).

Let wel: ik heb nog geen documenten of vergoedingen ontvangen, ik wil vooraf mijn huiswerk goed maken, zodat we als bestuurders de beste en fiscaal meest interessante optie kunnen kiezen.

Alvast erg bedankt voor jullie input!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding