6 PV's in een keer

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

6 PV's in een keer

#1 , 16 nov 2022 23:51

Ik heb vandaag zes aangetekende brieven ontvangen. Elk van hen bevat een Proces Verbaal voor het laattijdig indienen van BTW aangiftes van de afgelopen 2 jaar.. De totale boete (te betalen binnen 48 uur) bedraagt 1050 euro.
Het klopt inderdaad dat deze aangiftes te laat werden ingediend. Ik ging er vanuit dat dit geen probleem was aangezien die altijd positief waren voor mij (de belastingsdienst was mij dus geld schuldig).

Kan dit zo maar? Ik heb in die twee jaar geen enkele keer een herinnering of aanmaning gehad.
Tot hoeveel jaar kunnen ze zo met terugwerkende kracht boetes opleggen?

Waarom zijn de boetes voor zelfstandigen zo extreem hoog? Als je je belastingsaangifte laattijdig indient moet je amper 50 euro betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 17 nov 2022 07:46

Btw-boetes zijn nu eenmaal hoog, kan tot 1000 euro per aangifte zijn. Kan u de boetes niet verrekenen met het btw-tegoed?

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2022 13:43

Ook in de personenbelasting lopen die boetes op als men in herhaling valt:

De eerste keer dat je de termijn niet naleeft, kun je een boete van € 50 krijgen.

Hardleerse laatkomers kunnen een rekening van € 1 250 krijgen. Daarbovenop kun je een belastingverhoging van 10 % à 200 % krijgen, ook weer afhankelijk van de frequentie waarmee je de aangifte te laat indient.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2022 06:57

Aan de TS: over wat voor periode te laat indienen spreken we hier?

Ik had altijd begrepen dat er een tolerantie is voor de aangifte (niet voor de betaling, maar je spreekt van terugkrijgen).

Normale termijn voor kwartaalaangifte is de 20ste van de maand na het kwartaal, maar tot de 10de van de maand erna zou getolereerd worden. Staat ook ergens in de FAQ van de BTW-administratie.

Tijdens de Covid-periode zijn er ook serieuze verlengingen van de termijnen geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”