Fiscaal voordeel kind ten laste

TDM22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Fiscaal voordeel kind ten laste

#1 , 15 nov 2022 08:41

Beste,

Binnenkort trouw ik met mijn vriendin, die een minderjarig kind ten laste heeft. Nu wordt er overal waar je kijkt of zoekt aangeraden om het kind ten laste te brengen van de persoon in het gezin met het hoogste inkomen, omdat dit een belastingvoordeel oplevert.

In ons geval heb ik het hoogste inkomen. Waar merkwaardig genoeg nergens over gesproken wordt is het onmiddellijke voordeel op de maandwedde. Indien ik haar zoon ten laste neem heb ik meteen een paar tientallen euro's netto bij op mijn wedde, en zij uiteraard een gelijkaardig bedrag minder. Indien je er als echtgenoten voor kiest om samen 1 zichtrekening te hebben speelt dit weinig rol, maar indien je verkiest om elk een aparte zichtrekening te behouden heeft dit toch meteen een impact.

Ik vraag dit omdat ik eerder in een gelijkaardige situatie gezeten heb. Toen heb ik steeds correct dit verschil elke maand teruggegeven aan de mama. Na onze scheiding heeft de belastingdienst echter een herberekening gemaakt van het voorgaande en lopende jaar van de scheiding waardoor ik de bedragen die ik haar netjes elke maand had betaald eigenlijk nog eens kwijt geraakt ben. Zij deed hierin alsof haar neus bloedde en aangezien ik deze bedragen steeds verrekende in de vaste maandelijkse kosten kon ik het ook niet aantonen.

Heeft iemand raad of tips om dit beter en/of eerlijker te regelen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2022 22:19

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”