Digitale foto verkopen

rupertsmets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Digitale foto verkopen

#1 , 14 nov 2022 10:33

Beste,

Ik ben amateur fotograaf als hobby, geen bijberoep / BTW nummer.. heb ook geen inkomsten hiermee.
Onlangs kreeg ik de vraag via Facebook van de mensen van de Abdij van Averbode of ik een drone foto aan hun verkocht om op hun facebook pagina
EN in hun magazine te zetten.

Ik vermoed dus dat men hier geen winst op maakt en niets gaat verkopen met deze foto(s), weet ook niet of hier verschil in is?
Dus bij deze mijn vraag;

Mag ik hier gewoon een (kleine) som geld voor vragen om deze aan hun te verkopen?
Aangeven aan de belasting als extra inkomsten lijkt me logisch, maar ben ik verder iets verplicht?
Ik kan hiervoor uiteraard geen factuur maken.

Alvast bedankt,

Rupert Smets

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 14 nov 2022 10:38

afgaand op eerdere gelijke topics;

zolang het occasioneel gebeurt is er geen probleem en moet u niks aangeven bij de belastingen.

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 14 nov 2022 10:38

Voor een eenmalige dienst dient u inderdaad niet te factureren of zelfstandige te worden. Lees hier eens:

https://vi.be/advies/werken-met-een-kostenvergoeding

Reclame

rupertsmets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2022 10:43

Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 nov 2022 16:44

Als occasionele activiteit , is dat aan te geven, en wordt belast aan marginale aanslagvoet of 33% (wat het hoogste is)

Als particuliere verkoop moet je het dan weer niet aangeven ...


Maar je zit daar wel in de vermelde grijze zone


https://www.vlaanderen.be/economie-en-o ... -te-worden

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”