onroerende voorheffing

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

onroerende voorheffing

#1 , 08 nov 2022 11:02

Er is heel wat gedoe over niet betaalde onroerende voorheffing ten gevolge van een slecht geconcipieerde IT-toepassing van de Overheid waardoor 250 000 mensen onbewust misleid zijn geworden.

Voor twee van mijn onroerende goederen heb ik dit jaar geen aanslagbiljet ontvangen. Noch op papier, noch digitaal.
Ook geen herinneringsbrief ontvangen.
Op de website van Vlabel, onder "Mijn Dossier", ontbreken die aanslagbiljetten eveneens. Op MyMinfin staan de twee onroerende goederen wel correct vermeld als mijn eigendom.

1. Geldt "schulden zijn haalbaar en niet draagbaar" ook voor de onroerende voorheffing?
2. Hoeveel tijd heeft Vlabel om de onroerende voorheffing aan te rekenen (verjaring)?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2022 14:21

Goeie vraag!

Wel in de kantlijn: niet alle eigenaars van een onroerend goed krijgen deze documenten, het zou dus kunnen dat je ze moet gaan zoeken bij één van de andere eigenaars van hetzelfde onroerend goed

artemis
Berichten: 3294

#3 , 08 nov 2022 16:42

Als ze u geen aanslagbrief sturen, dan kan u niet betalen, toch?

Geen direct antwoord op uw vraag, maar…
5 jaar geleden heeft mijn partner een erkende handicap verworven. Dat geeft hem een korting op de OV van zijn eigen bewoonde woning. 3 jaar lang kwam er geen aanslagbrief, noch voor de naburige woning die hij verhuurt. Navraag bij de FOD wees uit dat er achterstand was door de herberekening vanwege de erkenning handicap. Maak u geen zorgen zeiden ze.. uiteindelijk kwam de eerste aanslagbrief 3 jaar later. De ‘ingewikkelde’ herberekening was een vaste korting van €141 per gedomicilieerde gehandicapte persoon. Het jaar daarop kwam de volgende aanslagbrief, dus ze staan hier nog steeds 3 jaar achter.
En de aanslag voor de naburige woning die hij verhuurt en waar niemand met een handicap woont komt steeds samen, hoewel die uiteraard een ander kadastraal nummer heeft. Ook voor die woning staan ze dus nog 3 jaar achter!! Een jaarlijkse aftrek van €141 is blijkbaar een heel moeilijke berekening en verwerking voor hen..
Begrijpe wie begrijpen kan, de ondoorgrondelijkheid van de overheid in hun eigen nadeel..

PS Zijn eBox is nooit geactiveerd geweest, hoeft ook helemaal niet.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 08 nov 2022 19:37

Ik heb hetzelfde en heb daarvoor contact opgenomen paar weken geleden.

Ze meldden me toen dat er vertraging was, dat ze op zich normaal voor 31 december zouden verzenden en dat in mijn geval (overlijden en verkoop) het nog wat later kon zijn…

artemis
Berichten: 3294

#5 , 08 nov 2022 21:36

Zo mist de overheid op allerlei manieren een flink deel van haar inkomsten….

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2022 19:30

Misschien eens nazien of alle goederen niet op één aanslagbiljet zijn vermeld?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”