Betaling onroerende voorheffing

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

Betaling onroerende voorheffing

#1 , 11 jun 2006 11:53

Mijn vraag is : Ik heb een aangetekend schrijven gehad van het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap om een rekening van mijn overleden moeder te betalen - het is een onroerend voorheffing van aanslagjaar 1999(mijn moeder is overleden in 2000). Moet ik dat betalen?(ik ben wettelijk erfgenaam maar niet alleen) en is dit ondertussen niet verjaard(aanslagjaar 1999). Graag reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 11 jun 2006 13:06

Mijn vraag is : Ik heb een aangetekend schrijven gehad van het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap om een rekening van mijn overleden moeder te betalen - het is een onroerend voorheffing van aanslagjaar 1999(mijn moeder is overleden in 2000). Moet ik dat betalen?(ik ben wettelijk erfgenaam maar niet alleen) en is dit ondertussen niet verjaard(aanslagjaar 1999). Graag reacties
als erfgenaam ten algemene titel bent u rechtsopvolger in rechten en plichten van uw moeder (samen met andere erfgenamen), zo dacht ik. Erfgenamen treden dus eigenlijk in de plaats van de overledene. Iemand anders?

3399AAaa
Berichten: 818

#3 , 11 jun 2006 13:18

Mijn vraag is : Ik heb een aangetekend schrijven gehad van het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap om een rekening van mijn overleden moeder te betalen - het is een onroerend voorheffing van aanslagjaar 1999(mijn moeder is overleden in 2000). Moet ik dat betalen?(ik ben wettelijk erfgenaam maar niet alleen) en is dit ondertussen niet verjaard(aanslagjaar 1999). Graag reacties
als erfgenaam ten algemene titel bent u rechtsopvolger in rechten en plichten van uw moeder (samen met andere erfgenamen), zo dacht ik. Erfgenamen treden dus eigenlijk in de plaats van de overledene. Iemand anders?
Hierop bestaan wel een aantal uitzonderingen, zie art 1122Burgerlijk wetboek, als u bv een eigen recht kan doen gelden, of indien de aard van een overeenkomst daarvan afwijkt.

Reclame

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 14 jun 2006 10:29

Mijn vraag is : Ik heb een aangetekend schrijven gehad van het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap om een rekening van mijn overleden moeder te betalen - het is een onroerend voorheffing van aanslagjaar 1999(mijn moeder is overleden in 2000). Moet ik dat betalen?(ik ben wettelijk erfgenaam maar niet alleen) en is dit ondertussen niet verjaard(aanslagjaar 1999). Graag reacties
als erfgenaam ten algemene titel bent u rechtsopvolger in rechten en plichten van uw moeder (samen met andere erfgenamen), zo dacht ik. Erfgenamen treden dus eigenlijk in de plaats van de overledene. Iemand anders?
Eigenlijk wou ik weten of ik nog moet betalen (na 6 jaar-verjaring) en ook die andere erfgenamen wonen in het buitenland (weet niet waar)

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 14 jun 2006 12:19

Moet ik dat betalen?

Het antwoord op uw vraag is kort maar krachtig : NEEN !

Inzake onroerende voorheffing bedraagt de verjaringtermijn 5 JAAR vanaf de datum waarop de belasting diende betaald te zijn.

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 15 jun 2006 09:53

Moet ik dat betalen?

Het antwoord op uw vraag is kort maar krachtig : NEEN !

Inzake onroerende voorheffing bedraagt de verjaringtermijn 5 JAAR vanaf de datum waarop de belasting diende betaald te zijn.
Anke - bedankt - moet ik dan een aangetekende brief terugschrijven?

Fresh
Berichten: 167

#7 , 15 jun 2006 10:42

Beste,

Uw geval is niet zo eenvoudig als hiervoor omschreven. Gezien het onroerend goed intussen kennelijk van eigenaar is veranderd hebben we te maken met een specifiek geval, geregeld door art. 396 WIB 92

Het is juist dat in beginsel de OV verjaart door verloop van 5 jaren vanaf de termijn dat zij moet worden betaald (art. 443 bis WIB92) Deze betalingstermijn is 2 maanden vanaf de datum van toezending van het aanslagbiljet (art. 413 WIB 92).

Doch wanneer het onroerend goed van eigenaar verandert, zoals in casu, wordt een nieuw exemplaar van het aanslagbiljet aan de werkelijke schuldenaar uitgereikt, en is het de datum van verzending van het nieuw aanslagbiljet die ten opzichte van de werkelijke schuldenaar de termijn van invorderbaarheid van de belasting bepaalt.

Het is dus in deze nog niet zo zeker of de schuld werkelijk is verjaard.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 15 jun 2006 14:29

Anke - bedankt - moet ik dan een aangetekende brief terugschrijven?

Stuur een aangetekende brief naar de betrokken administratie waarin u duidelijk stelt dat de gevorderde belasting inmiddels verjaarde.

Vraag binnen tien dagen vanaf heden schriftelijk te argumenteren, zoniet dat de zaak voor u definitief gesloten is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”