Bedrijfswagen aan zelfstandige ter beschikking stellen

Wop
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen aan zelfstandige ter beschikking stellen

#1 , 18 okt 2022 10:58

Beste

Binnen ons bedrijf hebben we een zelfstandige aan het werk die instaat voor Finance.
Is het mogelijk om een bedrijfswagen te geven aan zelfstandige die binnen onze firma in een managementfunctie werkt, of is er dan risico op schijnzelfstandigheid ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 okt 2022 11:01

Een bedrijfswagen is slechts 1 element dat schijnzelfstandigheid aantoont. Gezagsrelatie, vaste uren, geen andere klanten zijn er nog een paar.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2022 13:41

Ik volg LeenW;

https://www.jobat.be/nl/art/kan-ik-als- ... ver-werken

De vraagstelling van TS roept toch enige twijfels op.
Een zelfstandige sluit met uw firma toch een contract af aan een bepaalde prijs als zelfstandige; waarom dat een bedrijfswagen ter beschikking stellen ?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 18 okt 2022 13:49

Ik zou nog een stap verder willen gaan dan Lynx: De bedrijfswagen gaat dan in feite zelfs moeten worden doorgefactureerd, dit zijn immers kosten die door de "zelfstandige" gedragen moeten worden.

Misschien toch eens goed nadenken dat hier geen schijnzelfstandigheid is en indien nodig laten overschakelen naar loondienst.

AfricanLover
Berichten: 80

#5 , 26 okt 2022 04:29

Wat dan voor consultants? Wij draaien gewoon mee met de werknemers: we hebben vaste uren, in principe een manager die in theorie bepaald wat al dan niet mag en gezien het gros van die projecten voltijds zijn, gaan we ook maar 1 klant hebben gedurende de looptijd van dat project.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 26 okt 2022 08:43

Consultants worden betaald volgens het overeengekomen contract. Ze sturen daarvoor elke maand een factuurke op. Normaliter is de dagkost die overeengekomen werd meer dan voldoende hoog. Je kan niet van 2 walletjes willen eten want normaliter ben je financieel (veel) beter af dan werknemers. t Is je gegund.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 26 okt 2022 08:52

Consultants zijn net diegene die het vaakst betrapt worden op schijnzelfstandigheid. Je hebt enerzijds de "echte" consultants die van project naar project en van bedrijf naar bedrijf gaan, maar vaak probeert men dit ook met een gewone werknemer om het fiscaal aantrekkelijker te maken. Hij wordt dan ineens een zelfstandige consultant, hoewel hij nog steeds dezelfde job doet, onder gezag werkt en slechts 1 opdrachtgever heeft. Ik heb al een paar verhalen gehoord waar het qua RSZ en BTW een pijnlijke affaire werd voor zowel bedrijf als werknemer.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2022 10:11

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 26 okt 2022 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 26 okt 2022 12:48

Beste

Binnen ons bedrijf hebben we een zelfstandige aan het werk die instaat voor Finance.
Is het mogelijk om een bedrijfswagen te geven aan zelfstandige die binnen onze firma in een managementfunctie werkt, of is er dan risico op schijnzelfstandigheid ?

Alvast bedankt
Zolang deze zelfstandige regelmatig factureert aan u ( en dus bewijs levert van zelfstandig te zijn , met een eigen ondernemingsnummer, en eigen boekhouding ) , kan u deze een bedrijfswagen cadeau doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 26 okt 2022 13:12

Beste

Binnen ons bedrijf hebben we een zelfstandige aan het werk die instaat voor Finance.
Is het mogelijk om een bedrijfswagen te geven aan zelfstandige die binnen onze firma in een managementfunctie werkt, of is er dan risico op schijnzelfstandigheid ?

Alvast bedankt
Zolang deze zelfstandige regelmatig factureert aan u ( en dus bewijs levert van zelfstandig te zijn , met een eigen ondernemingsnummer, en eigen boekhouding ) , kan u deze een bedrijfswagen cadeau doen .
Raar statement. De autoschenker krijgt zo n cadeau niet boekhoudkundig verwerkt tenzij als geheime commissie met torenhoge belasting tenzij ontvanger dat cadeau als inkomst opneemt in z n boekhouding. Quid VAA bv.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 26 okt 2022 13:19

Alsook Art 49 WIB


AfricanLover
Berichten: 80

#13 , 12 nov 2022 14:30

reactie #5 zeker een bewijs van schijnzelfstandigheid ook topic starter
Een rare reactie... wat ik zei is juist waar Consultancy omdraait... heeft niets met schijnzelfstandigheid te maken. Freelance consultancy werkt al decennia lang op die manier, het is zelfs waar het om draait.

Dus iedere freelance consultant kan beschuldigd worden van schijnzelfstandige te zijn? Ook al is er geen directe band met de eigenlijke eindklant? (er wordt meestal een contract aangegaan met een consultancy bedrijf, dat dan op zijn beurt een contract heeft met de eindklant.

AfricanLover
Berichten: 80

#14 , 12 nov 2022 14:33

Consultants zijn net diegene die het vaakst betrapt worden op schijnzelfstandigheid. Je hebt enerzijds de "echte" consultants die van project naar project en van bedrijf naar bedrijf gaan, maar vaak probeert men dit ook met een gewone werknemer om het fiscaal aantrekkelijker te maken. Hij wordt dan ineens een zelfstandige consultant, hoewel hij nog steeds dezelfde job doet, onder gezag werkt en slechts 1 opdrachtgever heeft. Ik heb al een paar verhalen gehoord waar het qua RSZ en BTW een pijnlijke affaire werd voor zowel bedrijf als werknemer.
OK... dat is al wat duidelijker.

Maar er is dan heel wat grijs in dat wereldje. Zo heb je op veel bedrijven "echte" consultants die al jaren daar zitten, zo heb ik nu een "collega" die al meer dan 10 jaar bij mijn huidige klant zit/

Hij beziet het gewoon jaar per jaar, net zoals ik... alleen is het wel zo dat de meeste consultants opdrachten op lange termijn zoeken...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”