Student-zelfstandige - eigen boekhouding doen

startende
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Student-zelfstandige - eigen boekhouding doen

#1 , 13 okt 2022 12:10

Hallo iedereen

Ik ben dit jaar gestart als student-zelfstandige. Ik heb een BTW-vrijstelling voor aangiftes aangezien mijn zelfstandige omzet lager is dan 25.000 EUR. Daarnaast betaal ik ieder kwartaal sociale bijdragen. Nu zou ik graag mijn vereenvoudigde boekhouding leren zelf doen. Momenteel maak ik gebruik van Excel om de volgende puntjes bij te houden.

- Aankoopboek: hier maak ik gebruik van 30% forfait beroepskosten omdat ik weinig kosten heb
- Inkomstendagboek
- Verkoopboek
- Financieel boek
- Inventaris: (n.v.t. voor mij)

Nu heb ik een paar vragen over: personenbelasting en boekhoudkundige verplichtingen

1. Ik las online dat een zelfstandige in principe elk kwartaal voorafbetalingen moet doen i.v.m. met personenbelasting (zo niet, belastingvermeerdering), maar in de eerste 3 jaar zou de zelfstandige hiervoor vrijgesteld zijn. Indien die het toch doet, ontvangt die hiervoor een belastingvoordeel. Kan iemand mij vertellen hoeveel dat belastingvoordeel bedraagt?

2. Klopt het dat Excel niet is toegestaan als boekhoudkundig middel voor vereenvoudigde boekhouding? Zo niet, welk programma raden jullie aan?

3. Als ik het goed begrijp, moet ik in de personenbelasting deel 2 enkel het bedrag van mij "aankoopboek" en "verkoopboek" ingeven? Kan ik in de personenbelasting voor het aankoopboek de forfait makkelijk toepassen? En wat met mijn daginkomstenboek? (Ik heb bijvoorbeeld meer inkomsten zonder factuur, dan met factuur)?

4. Is de jaarlijkse listing ook van toepassing als ik de BTW-vrijstelling aangifte heb? Ik heb wel al voor meer dan 250 EUR omzet gefactureerd naar een BE BTW klant.

5. De BTW-kwartaal aangiftes zijn dus NVT voor mij. Maar welke andere verplichtingen heb ik nog? Met andere woorden, moet ik ergens mijn vereenvoudigde boekhouding (aankoopboek, inkomstendagboek, verkoopboek, financieel boek, inventaris) in zijn geheel indienen of moet ik dit slechts bijhouden ter controle en dit voor 7 of 10 jaar?

6. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd gezien heb? Of voordelen die me misschien te pas komen als student-zelfstandige of startende onderneemster?

(Een mooi voordeel die ik heb kunnen uithalen als student zijnde, is dat ik voor mijn bachelor kan genieten van het KMO-portefeuille omdat het voordelen heeft voor mijn onderneming.)

Alvast heel erg bedankt!

Groeten

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding